Omdat ik mijn Star voorzien heb van o.a. een zg Bigbore set, moest ik de koppeling veranderen.
De standaard koppeling met diafragma veer is te zwak om het geweld aan te kunnen.
Ik daarom onlangs een vernieuwde Barnett drukgroep met platen gemonteerd.

Afbeelding

Hier onder geef ik jullie een korte beschrijving hoe je dit zelf kunt doen.

Benodigd gereedschap:
Inbussleuteltje tbv deksels etc
Olieopvang bak
Ring/steeksleutel tbv oliepluggen
Dopsleutel 10 mm
Momentsleutel ( min 10 Nm )
Kleine plamuurmesje


Voorbereiding:
Het vervangen van de drukgroep en eventueel koppelingsplaten kun je het beste combineren met een servicebeurt

Afbeelding

Deze drukgroepset wordt compleet geleverd met 6 nieuwe boutjes, veren, ringen en een tekening

- Tap de motorolie af. 
- Maak de schakelstang los ( zie foto )

Afbeelding

- Klap de schakelstang met pedaal naar voren
(Floorboard kan dan blijven zitten)

- Maak de koppelingskabel los, door hem eerst bij de koppelingshandel en daarna op de koppelingsdeksel los te haken.

Afbeelding
Afbeelding

- verwijder de grijze deksel , linksvoor op het blok ( ontstekings timer cover)
- Letop!!!!!! Nu draai je zoveel mogelijk kruislings alle inbusboutjes van de verchroomde koppelingsdeksel eerst een 
halve slag los. 
- Draai daarna alle inbusbouten los en leg ze op volgorde ergens neer (handig)

Afbeelding

- Verwijder nu de chromen koppelingsdeksel, maar PASOP !!!!!.
In de deksel zit de sensor voor het onstekingstijdstip, de kabel loopt naar de CDI unit.
Leg de koppelingsdeksel omgekeerd op je zadel, zodat je dit kabeltje niet los hoeft te maken.
Verwijder mbv een klein plamuurmesje de pakkingresten van de deksel en het motorblok. 
( als de pakking niet heel is losgekomen )

Afbeelding

Als de koppelingsdeksel eraf is zie je de oude drukgroep met diafragma veer en platen al zitten.
De platen zitten in een “kooi” (koppelingshuis) bekijk deze goed, en je zult zien dat de platen op een plek merktekens hebben ( ribbels) en op de kooi (huis) staan 2 puntjes. Deze horen bij elkaar!!!!!!

Afbeelding
Afbeelding

De platen worden door de diafragmaveer en de drukplaat op elkaar gedrukt
- Draai de 6 boutjes op de koppeling eerst kruislings allemaal een halve slag los !! Dit herhaal je totdat de spanning van
de veer eraf is.

Afbeelding

- Verwijder alle boutjes. Haal de ring, diafragmaveer en de drukring eraf. (deze heb je niet meer nodig)
- Verwijder de trekpen die in het midden zit ( deze zit erg los en heeft veel speling, maar dat is normaal)




Als je ook de platen wilt vervangen, dan is dit het juiste moment.
De platen kun je er nu zo uithalen, even op de volgorde letten. Bemerk ook de ribbeltjes aan de zijkant van de platen.

De nieuwe platen moet je even in de olie leggen alvorens ze te monteren !!!!!!
Controleer ook de stalen ringen die tussen de platen zitten, ze mogen niet zijn vervormd of verblauwd zijn.

Monteer het stapeltje ringen en platen in dezelfde volgorde, denk aan de merktekens (ribbels en puntjes)

Afbeelding

- Schuif de trekpen in de nieuwe Barnett drukgroep en plaats de drukgroep op het koppelingshuis. Je moet er even op 
letten dat de drukgroep goed tegen de platen aan komt. Zo nodig even de drukgroep iets verdraaien.
- Als deze in de juiste uitsparing zit ( wijst vanzelf) kun je de meegeleverde veren, bouten en ringetjes zo monteren.

Afbeelding

- Het vastdraaien gebeurt ook weer ze kruislings in kleine stapjes aan te draaien. Dit om kromtrekken te voorkomen.
- De boutjes vastzetten met een momentsleutel volgens specs ( WPHB)


- smeer alleen op de koppelingsdeksel een heel klein beetje vloeibare pakking en leg de nieuwe pakking erop. Hierdoor 
zal de nieuwe (tere)pakking niet zo makkelijk meer kunnen verschuiven als je de deksel monteert

Afbeelding

- Plaats de deksel weer voorzichtig op het blok ( pasop het sensorkabeltje) Het is even een beetje prutsen om de 
trekpen weer op zn plaats te krijgen.

- Als de deksel er weer op zit moet je de bouten weer zoveel mogelijk kruislings in kleine stapjes aandraaien. Gebruik 
een momentsleutel om de helemaal vast te zetten

Afbeelding

- Schuif het armpje van de versnelling op het asje en draai het boutje aan

- Haak de koppelingskabel weer in de deksel (motorzijde) daarna op het stuur.
(maak gebruik van de mogelijkheid om de kabel even te smeren met een beetje vet)

Afbeelding

- Controleer de afstand (zie foto) deze moet 31,8 mm zijn.
Stel de koppelingskabel af. Je moet een klein beetje vrijeslag hebben

Monteer de grijze timercover en vul de motor weer af met nieuwe motorolie.