Yamaha XV1100 Dragstar

Link naar "My Draggie"

De Dragstar 1100 is net als de 650 in twee uitvoeringen uitgebracht; de XVS1100 en de XVS1100A waarbij de Custom in 1999 werd geïntroduceerd. waarvan de eerste het Custom model betreft en de tweede het Classic model. De 1100 beschikt over een doorontwikkeld 75 graden 2-cilinder motorblok afkomstig uit de XV1100 Virago. Dit luchtgekoelde motorblok werd al sinds begin jaren '80 toegepast. Het motorblok voor de DragStar 1100 beschikt over meer koppel bij een lager toerental. De DragStar nam de cardanaandrijving over van de Virago maar de techniek werd in een totaal nieuw frame geplaatst met een monoshock achtervering om zo eenhardtail-look te creëren.

De DragStar werd een enorm succes wat in 2000 leidde tot de introductie van een Classic uitvoering. De onderlinge verschillen tussen de Custom en de Classic zijn korte kunststofspatborden tegen lange stalen exemplaren, een lagere zithoogte bij de Custom, voorvork-covers en treeplanken op de Classic en een 110cm voorband tegen een 130cm exemplaar bij de Classic.

De DragStar 650 en 1100 modellen zijn vanaf de introductie bijna niet gewijzigd, slechts kleine wijzigingen zoals een andere koplamp en andere kleurenschema's zijn toegepast.

Yamaha 650 Dragstar

De Dragstar 650 is gebaseerd op het motorblok van de Yamaha Virago 535 en werd geïntroduceerd in 1997. De cilinders van dit 535cc metende blok werden 5mm uitgeboord tot een boring van 81mm en 4mm tot een slag van 63mm, zodoende werd de cilinderinhoud vergroot to 649cc. Om het blok groter te laten ogen werden er andere covers met koelribben op de cilinders aangebracht. De DragStar 650 kwam er in twee uitvoeringen; een Classic met een zithoogte van 709mm en lang doorlopende, stalen spatborden, en een Custom met een zithoogte van 696mm, korte kunststof spatborden en een beduidend lager gewicht dan de Classic uitvoering.

De Classic weegt ongeveer 88kg meer dan de Custom. De Amerikaanse uitvoeringen (V-Star) van deze motoren beschikken over minder PK. De reden hiervan heeft te maken met de Amerikaanse EPA voorschriften.

Powered by a beautiful looking air-cooled V-twin engine this bike will cruise at the pace that suits your mood.

Few other middleweight cruisers deliver the same laid back riding experience as the Yamaha XVS650 Drag Star. Powered by a beautiful looking air-cooled V-twin engine this bike will cruise at the pace that suits your mood. 
With the 650 Dragstar's long wheelbase chassis this handsomely styled Yamaha cruiser has a real heavy-duty image. Raked-out forks emphasise the Dragstar's American styled looks and a hard tail-look rear end - featuring a hidden rear shock absorber - adds to this bikes uncluttered style. 
And with the Yamaha XVS 1100 Dragstar spoked wheels two-tone paint and teardrop fuel tank this cruiser-bike has got it all.
Traditional air-cooled 75 degree V-twin Yamaha engine pumps out a strong band of responsive power for effortless long distance cruising.

 

Yamaha XVS650 Drag Star Engine

Type : V-Twin cylinder 4-stroke air cooled SOHC 4-valve 
Displacement : 649cc 
Max Power : 29.4 kw @ 6 500 rpm 
Max Torque : 50.9 nm @ 3 000 rpm 
Lubrication : Wet sump 
Ignition : T.C.I 
Starter System : Electric 
Oil Tank Capacity : 3 Litres 
Bore x Stroke (mm) : 81 x 63mm 
Compression Ratio : 9:1 
Transmission : 5-Speed Shaft 
Yamaha XVS650 Drag Star Chassis
Front Suspension : Telescopic forks 
Rear Suspension : Swinging arm 
Front Brake : Single disc 
Rear Brake : Drum 
Front Tyre : 100/90-19 57S 
Rear Tyre : 170/80-15 M/C 77S

Dimensions / Other

Overall Dimensions (Length x Width x Height) : 2340x880x1065mm 
Wheelbase : 1610mm 
Minimum Ground Clearance : 140mm 
Fuel Capacity : 16 litres 
Dry Weight : 214kg