Startproblemen.

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Gebruikersavatar
Ronald
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door Ronald »

Goedemiddag Allemaal

Ik heb ook problemen met, ik denk, de solenoid. Ik heb de weerstandwaardes gezien en bij mij ook nagemeten. tussen de zwarte klopte aardig maar tussen de groene heb ik meer dan een dubbele waarde. Het lijkt ook of hij niet helemaal uit zijn "huisje"komt. Verder heb ik alles wel nagelopen. wat ook opvallend is dat het voltage van de accu van 12 naar iets meer dan 7 volt zakt als ik hem start. kan dit nog ergens op duiden? Ik heb de motor sinds kort te koop staan en wil er niet te veel kosten meer aan maken Maar ik wil iemand ook geen troep verkopen. Heeft iemand nog tips?
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door knutselsmurf »

Als je solenoid niet goed werkt en dus je kleppen niet een stukje open staan bij het starten zal de startmotor erg hard moeten gaan werken. En "Hard Werken" kost veel energie. Dus dat je accu wegzakt bij de startpoging is denk ik wel te verklaren.
Ik weet dat er op het Roadstarclinic, de Amerikaanse tegenhanger van dit forum er diverse rijders zijn die de solenoid niet gebruiken maar handmatig de hevel gebruiken. Want solenoids kunnen natuurlijk ook defect raken. Uitbouwen, testen, mogelijk gangbaar maken en anders vervangen. En als tijdens de test blijkt dat hij er, mogelijk na wat onderhoud, toch goed uitkomt de hevel, achter het deksel even controleren. Dat is relatief dun materiaal, omdat het geheel soepel moet bewegen. Deze hevel kan soms wat verbogen zijn, zodat zijn werkslag (te) klein geworden is.
Gebruikersavatar
Ronald
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door Ronald »

Hallo Knutselsmurf,

Dank voor je reactie! Ik bedien hem nu met de hand. Maar zou het werkend willen krijgen voor een verkoop. Heb jij enig idee hoe je de solenoid test als je hem loskoppelt? Is dat zwart op de min pool en groen op de plus van de accu of lanceer ik dan de hevel door mijn garage?

Groet ronald
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1769
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Startproblemen.

Bericht door Rebel57 »

het komt bijna nooit voor dat de solenoid defect raakt. Een mogelijke reden kan zijn dat het metalen armpje wat verbogen is waardoor het mechanisme niet ver genoeg bediend wordt.
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronald
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door Ronald »

Hoi rebel,

Dank voor je reactie. De solenoid komt er deels uit of helemaal niet. Soms doet hij het ook gewoon. Ik ben geen voorstander van buigen en heb een keer spacers achter de solenoid gezet zodat hij verder naar voren staat en dus dichter bij de decompressie schakeling. Ook dan is het maar afwachten of hij het doet of niet.
Ben dus er benieuwd hoe je kan testen of de solenoid goed werkt.
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2468
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Startproblemen.

Bericht door Stosh »

Gewoon doormeten volgens werkplaats handboek
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door knutselsmurf »

Als hij het soms wel doet is de solenoid misschien wel helemaal goed, maar zit het in je stekkers. Corrosie in de stekkers doet soms vreemde dingen. Verder zou je de as van de pen, die op basis van electro-magnetisme heen en weer beweegt kunnen controleren op gangbaarheid. Deze as kan ook vervuild zijn en dus wat zwaar lopen. En de elektromagneet, lees solenoid is niet erg sterk.
Gebruikersavatar
AlexV
Gast
Reactions: 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 sep 2016, 13:28
Contacteer:

Re: Startproblemen.

Bericht door AlexV »

Geachte techneuten,

Ik heb dus ook start problemen metname als de motor voor de 2e of meerdere keren gestart moet worden.
De motor gaat dan zo te horen maar een stukje rond. Het lijkt wel of hij niet door de compressie heen komt. Ligt dit aan de accu of de solonoid? De solonoid werkt wel zo te zien.
Nog tips?
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door knutselsmurf »

Spanning van de accu in rust meten en eventueel ook de meter er aan laten hangen als je start. Krijg je inzicht in de capaciteit van de accu.
Solenoid kan wel werken, maar mogelijk kunnen de armpjes iets verbogen zijn, zie voorgaande berichten.
Gebruikersavatar
AlexV
Gast
Reactions: 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 sep 2016, 13:28
Contacteer:

Re: Startproblemen.

Bericht door AlexV »

Ik ga het contoleren, thx
0
Plaats reactie