Het bekende zware starten van een koude motor.

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

Goed lezen,Kees,uitgangspunt is dat het niet goed werkt. Voor de rest doe je onderhoud zolang het goed werkt om te voorkomen dat het op het verkeerde moment niet werkt. Preventief heet dat, ook als het goed werkt!!! :27:
Gebruikersavatar
Bartman
Member
Reactions: 108
Berichten: 1199
Lid geworden op: 13 jan 2008, 14:45
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Bartman »

Koude motor is nu toch echt onmogelijk 43graden in de garage
0
Groeten Bartman.
Drive wise - drive Wildstar.

SREU#0222
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

Er komen andere tijden, Bart, bijvoorbeeld een openingsrit. Dan is het niet echt warm en moet hij wel starten. Want die eerste van het seizoen wil je niet missen! :star: :star:
Gebruikersavatar
AlexV
Gast
Reactions: 1
Berichten: 55
Lid geworden op: 12 sep 2016, 13:28
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door AlexV »

Jan Willem, je verhaal klopt hoor. Zelf 2 jaar bij een accu, startmotoren en dynamo reparatie bedrijf gewerkt.
Ps: nieuwe startmotor kan je ook het beste kopen bij een van dat soort zaken. Oude meenemen voor de nummers en maten. Ik heb er 2 jaar geleden ook een gekocht voor zn 90 euries.
0
Gebruikersavatar
Jaap
Member
Reactions: 16
Berichten: 253
Lid geworden op: 10 apr 2014, 21:04
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Jaap »

Je kunt de bougies er ook uitdraaien. Startmotor gaat dan veel gemakkelijker rond.
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

En dan iets boven het bougiegat houden, start hij ook nog. ( 1 keer, met een volwassen geluid, denk ik ) zo, en nu weer serieus. Van de winter maar een even naar kijken, schoonmaken enz.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

Wat je beloofd moet je ook doen. Op advies van Jan Willem vandaag de startmotor maar eens onder handen genomen. En daar ook weer door inzicht wijzer geworden.
Dat "zware "starten kan dus vele oorzaken hebben. Maar als je de werking van de solenoid hebt gecontroleerd en eventueel iets gecorrigeerd, je accu is vernieuwd blijft er niet veel anders over als je massa en de staat van de startmotor. En die laatste moet het toch maar even doen. Dus ook die moet je soms even verwennen.
Verwijderen van deze harde werker is niet zo moeilijk. Kabel er af, twee inbusbouten er uit en de starter er voorzichtig uit halen. Zit met het aandrijftandwiel en een rubber O-ring in het blok.
Dan zie je meteen al of er een mogelijk massa probleem kan zitten. Oxidatie van de aluminium aansluiting op het blok draagt niet bij aan een goede verbinding. Bij de test met een accu en twee 2,5mm2 kabels gebeurde er niets. Wat vonken op het aluminium aansluitstuk maar dat was het. Was waarschijnlijk nog niet helemaal wakker. Maar wel vreemd dus, zonder het hele massa circus bij een normale motor via de kortste weg geen reactie. Wel als je hem even aan slingerde, dus een handje helpt.
Daar moet wat verbetering in komen.
Even letten op de merktekens op de behuizing en de twee lange, dunne bouten verwijderen. Dan kan aan die kant, dus waar de bevestiging zit, het deksel er af.
Afbeelding
Dan zie je meteen zijn hele ingewanden zitten en een zwarte collector, dus niet echt optimaal.

En ook de zwarte collector.

Daar is wel verbetering te halen. Dus nu de andere zijde uit de behuizing halen, tegen de kracht van de magnetisch stator. Ook komen dan de koolborstels naar buiten door de kracht van de spiraalveer.
Aansluiten de schoonmaak werkzaamheden, behuizing aan de binnenzijde,

de montageplaat waar de koolborstels op gemonteerd zijn en uiteindelijk de collector. Deze met zeer fijn schuurpapier of beter nog, Scotch schuurmat even goed schoonmaken. Met die laatste wordt er nagenoeg geen koper verwijderd, alleen aanslag. Ook de groeven op de collector schoon maken. ik heb daar een zaagblad van een kleine ijzerzaag voor gebruikt.
Ook meteen even het geheel doormeten op de juiste weerstand, zie manuel. En als alles naar tevredenheid is de zaak weer samenstellen. De enige moeilijke handeling is om de koolborstels, die onder de veerdruk naar binnen worden gedrukt. Daar heb ik in eerste instantie vier kunstof plaatjes voor gebruikt om de veer boven vast te zetten. En bij het in de behuizing schuiven van de rotor heb ik er eerst dop 22 tussen gezet. Dan zijn er geen scherpe kantjes die de handeling blokkeren en schuift het geheel meteen op zijn plek.

Het speciale gereedschap voor deze klus.
Dop er uit, plaatjes verwijderen en het geheel zit. Wel even opletten dat de montageplaat goed is uitgelijnd. Er zitten vier omgebogen nokken op de plaat, waarvan er 1 in de uitsparing in de behuizing valt en de andere drie vallen aan de binnenzijde.
Nog even wat vet aan de as, de ringen er op en de deksel er op. Even uitlijnen en de twee lange, dunne bouten erin. Vast zetten met 7 Nm en het geheel zit weer dicht. Ter controle nog even meten of de aansluitbout, waar de plus kabel op komt wel geïsoleerd is van de behuizing. Ik heb die er zelf ook uit gehad. dan kun je de rubber ring ook even controleren.
Als laatste de raakvlakken met de rest van het blok nog even schoonmaken en bij de montage gebruik ik pasta die ook gebruikt wordt voor de accupolen.

Bij de test met de accu ging hij nu meteen rond, zonder vonken of vertraging.
Heb nog niet gestart want heb ook de uitlaat er af liggen. Want die moeten stiller worden. Dus dat wordt nog vervolgd.
Wel nog even de schedelinslagen van alle vliegen verwijderd en de cover nog even tegen de polijstmachine gehouden.
Gebruikersavatar
Grote Wim
Gast
Reactions: 140
Berichten: 2651
Lid geworden op: 12 jan 2008, 10:56
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Grote Wim »

Knutsel, je doet je naam wel eer aan. Geweldig hoe je dit allemaal duidelijk verwoord. Echte vakman diepe buiging.
0
.
116db
.**.
SREU#0131
Afbeelding
Ik ben gek op muziek,vooral op een volle Blues en strakke Rock
Gebruikersavatar
Vandaahl
Gast
Reactions: 33
Berichten: 328
Lid geworden op: 01 mei 2016, 13:42
Contacteer:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door Vandaahl »

Mooi en duidelijk verhaal!
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Het bekende zware starten van een koude motor.

Bericht door knutselsmurf »

Inmiddels gestart, maar er zit weinig verandering in. Ga nog eens kijken bij de solenoid. Ik had gezien dat er bij Jaap zijn blok ringen gemonteerd waren bij de solenoid. Dat kwam mij onbekend voor, mogelijk zitten die er bij mij niet op. Als ik tijdens het starten de gashendel open draai, dus de weg vrij maak via de carburateur voor meer lucht, gaat de startmotor zwaarder draaien. Logisch, er moet meer lucht gecomprimeerd worden. Dus ik ga eens kijken of er daar meer winst geboekt kan worden. De uitlaten zijn al wel een stuk stiller.
Wordt weer vervolgd!!
Plaats reactie