Nu de meeste motoren op stal staan heb je misschien eens tijd om je remmen eens onder hande te nemen, preventief. Ik heb er al eens eerder iets over geroepen, ondersteund met wat foto,s. Toen tijdens een project, nu op afspraak als specifiek probleem.
Herbert heeft tijdens zijn vakantie en ook daarna wat storing gehad met zijn remmen.
Ik zou daar met het reguliere onderhoud even naar kijken. Dat heb ik gedaan, maar zag al snel dat het station "schoonmaken" al gepasseerd was. Dit had een andere aanpak nodig. Meer een soort van "refurbishen" van de remklauw. Als je dit met regelmaat doet heb je geen nieuwe rubbers nodig en loop je ook geen risico op beschadigde remzuigers.
Dus klauw er af, splitsen, zuigers er uit ( als dat nog lukt ), groeven schoonmaken, zit echt harde aanslag in, zuigers polijsten en daarna weer opbouwen met nieuwe spullen.
Zo zag het er uit.
Dit kwam er uit.
Klaar om weer te monteren.
Technisch een nieuwe remklauw.
Nieuwe koperen ringen, nieuw ontluchtingsnippel en al het binnenwerk nieuw. Even wat werk en als je dit met regelmaat doet alleen maar werk. Anders komt er wel een revisiesetje bij, zijn meestal duurder als de arbeid. Maar uiteindelijk perfect werkende remmen, ook niet geheel onbelangrijk.
Dus je hoeft je niet te vervelen deze winter.
Remmerij.
- Knutselsmurf
- Member
- Reactions: 88
- Berichten: 130
- Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:30
- Contacteer:
- The Shadow
- Member
- Reactions: 10
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 08 feb 2008, 22:24
- Contacteer:
Re: Remmerij.
Heeeeele mooie zuigertjes, daar ligt weer voor tienduizenden kilometers veilig stoppen op tafel.
Ze staan er weer mooi op!
Groeten,
WillemV2 (2e dag niet op de motor vanwege de sneeuw pfff).
Ze staan er weer mooi op!
Groeten,
WillemV2 (2e dag niet op de motor vanwege de sneeuw pfff).
Re: Remmerij.
Is zelf met enige handigheid dus wel te doen Leon, zonder speciale kennis? Waarmee maak je de boel schoon? Remmenreiniger en een borsteltje?
0
Re: Remmerij.
Remmenreiniger verwijdert remstof wat aan de buitenzijde zit. Controleren kan door de klauwen los te maken, maar de leidingen nog te laten zitten. Je zou dan de zuigers door te remmen iets naar buiten kunnen drukken en de aanslag verwijderen. Je moet ze dan eigenlijk kunnen draaien om overal bij te kunnen. Daar zijn speciale tangen voor.
En daarna zou je ze met de hand moeten kunnen terug drukken
Voor het oplossen van slecht lopende zuigers moet je de klauw splitsen, 4 inbusbouten, de zuigers verwijderen, de stofringen en de afsluitrubbers verwijderen. Dan kun je ze meteen inspecteren. Hoeven natuurlijk niet vervangen te worden als ze nog goed zijn. Het probleem zit achter de rubbers, corrosie van het aluminium in de groeven drukt de rubbers naar buiten en klemmen de zuigers vast. Vaak gaan eerst de buitenste stofringen, omdat die contact hebben met alle rommel van buiten, dus ook stof, zand en niet te vergeten zout.
Groeven goed schoon krassen, aanslag is vaak erg hard. Zuigers polijsten en controleren op groeven. Alle kanalen goed doorblazen met perslucht en daarna het geheel weer netjes terug bouwen. Als je een revisieset hebt aangeschaft kun ja alle rubbers vervangen, ook de twee O-ringen tussen de twee helften van de klauw, de koperen ringen van de banjo-bout, de ontluchtingsnippel en het afsluitdopje van dit nippel.
Dus een leuke winterklus.
En daarna zou je ze met de hand moeten kunnen terug drukken
Voor het oplossen van slecht lopende zuigers moet je de klauw splitsen, 4 inbusbouten, de zuigers verwijderen, de stofringen en de afsluitrubbers verwijderen. Dan kun je ze meteen inspecteren. Hoeven natuurlijk niet vervangen te worden als ze nog goed zijn. Het probleem zit achter de rubbers, corrosie van het aluminium in de groeven drukt de rubbers naar buiten en klemmen de zuigers vast. Vaak gaan eerst de buitenste stofringen, omdat die contact hebben met alle rommel van buiten, dus ook stof, zand en niet te vergeten zout.
Groeven goed schoon krassen, aanslag is vaak erg hard. Zuigers polijsten en controleren op groeven. Alle kanalen goed doorblazen met perslucht en daarna het geheel weer netjes terug bouwen. Als je een revisieset hebt aangeschaft kun ja alle rubbers vervangen, ook de twee O-ringen tussen de twee helften van de klauw, de koperen ringen van de banjo-bout, de ontluchtingsnippel en het afsluitdopje van dit nippel.
Dus een leuke winterklus.
Re: Remmerij.
Kijk.... Weer wat gevonden op dit super forum! Heb de remklauw van de achterrem los liggen voor nieuwe blokken en schoonmaken. Twee van de vier zuigers heb ik (redelijk) gangbaar. Maar overige twee (aan de remleiding kant) zitten muurvast. Heb al het nodige geprobeerd, maar zit geen of heel weinig beweging in. Dat wordt dus ook iets meer rommelen dan ik bedacht had....
0
If you're hands ain't getting num(b) you're ain't having fun
Re: Remmerij.
Weet iemand nog een adresje voor een compleet revisie setje voor een remklauw? Zuigers zaten dermate vast dat deze ook vervangen moeten worden.....
0
If you're hands ain't getting num(b) you're ain't having fun
Re: Remmerij.
Hier een van de weinige die het spul op voorraad heeft.
http://www.ebaystores.co.uk/Powerhouse- ... 1008591237
Maar kijk goed voor de zekerheid dat bij het demonteren er geen krassen in je klauw zitten. Gezien de kosten van een compleet set, €117 en dan de verzending er nog bij zou ik op zoek gaan naar een gebruikte klauw met "Losse" zuigers.
Goed gangbaar maken en HOUDEN. Gewoon elk jaar, na het seizoen klauw los, seals er uit, voorzichtig, ligplaatsen goed schoonmaken en weer opbouwen. Kun je meteen je vloeistof wisselen.
Preventief, ik blijf het toch zeggen, hoor!!! Voorkomen is goedkoper als repareren.
http://www.ebaystores.co.uk/Powerhouse- ... 1008591237
Maar kijk goed voor de zekerheid dat bij het demonteren er geen krassen in je klauw zitten. Gezien de kosten van een compleet set, €117 en dan de verzending er nog bij zou ik op zoek gaan naar een gebruikte klauw met "Losse" zuigers.
Goed gangbaar maken en HOUDEN. Gewoon elk jaar, na het seizoen klauw los, seals er uit, voorzichtig, ligplaatsen goed schoonmaken en weer opbouwen. Kun je meteen je vloeistof wisselen.
Preventief, ik blijf het toch zeggen, hoor!!! Voorkomen is goedkoper als repareren.
Re: Remmerij.
Heb zelf nu ook alle rubber ringen vervangen reparatie set voor en achter bij goedhart 61 euro
0
SREU#0269