Grote problemen met performance Stratoliner

Technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Rebel57 »

Nee Leon, het gaat bij het verwarmen niet om de weerstand waarde in rust toestand. Het probleem wat er misschien aan de hand is, is het feit dat de bobine te maken krijgt met doorslag bij hogere temp. Het draad van de primaire of secundaire spoel is van dun koperdraad waar een dunne laklaag zit welke voor de isolatie zorgt. Het kan gebeurt regelmatig dat ergens in de spoel de laklaag niet goed meer is en dat bij een hogere temperatuur van de spoel er doorslag plaats vindt. Daarom zei ik dat je de bobine in bedrijf moet testen als deze is opgewarmd mbv een fohn .
Bij bobines kan de inductiespanning aan de primaire zijde oplopen tot ca 500V en aan de secundaire zijde 30000 - 50000 V
Als er een probleem i bij een van de bobines dan zal dat waarschijnlijk aan de secundaire zijde zijn. Deze windingen bestaan uit zeer dun draad met een dunne lak-isolatie laag (hoge spanning en beschadigde isolatie plus hoge temp= Doorslag)

Dit zelfde verschijnsel kan ook bij de injector zich voordoen omdat daar ook een spoeltje inzit
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Rebel57 »

Nog even terug op je eerdere posting, na verwarming van de bobine heb je de Ohmse weerstand gemeten en zag dat die iets hoger was. Dit is normaal en zegt niets over de juiste werking van de Bobine.

De draad van de bobine heeft een zgn Positieve Temp coefficient (PTC) hoe hoger de T des te hoger de weerstand
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door knutselsmurf »

Blijf hier leren. Ik dacht even dat als de gemeten waarde niet binnen de specificaties bleven er dan vervangen moest worden. En bij warme bobines viel er 1 waarde buien de marge. Maar die spec,s zijn natuurlijk voor de " koude" bobine,s.
Wederom dank voor deze terugkoppeling, Johan.
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Willem Polman »

Johan en Leon, niets is zo lastig als een probleem met verschillende symptomen te beschrijven, zeker als die er soms wel en soms niet zijn, soms in iets andere combinatie, soms meer of minder, soms helemaal niet, etc. Er zijn verschillende mensen aan mijn bike bezig geweest en met name bij de motorgarage heeft het zoeken me heel veel geld gekost, na 3 sessies in totaal 1,5 jaar en zonder resultaat.

Maar ik ben toch blij dat ik weer in detail van me af geschreven heb na de rit in Sauerland, want daardoor kreeg ik van Johan de optie door om het in de bobines te zoeken. Johan, ik denk dat het de gouden tip is. :top:

Door de vasthoudendheid in de club, de drive van Leon (woensdagmiddag de bobines verwisseld) en de goodwill van Lex (bobines lenen) ben ik 2 dagen flink aan het rijden geweest en heb allerlei situaties nagedaan waarin heel vaak de problemen zich voordeden. Hoewel dat ook maar zo ineens kon zijn, enkele straten na vertrek al. Deze 2 dagen heb ik langdurig snelweg gereden, tussen 120 km/150 km uur, daarna de snelweg af, heel veel binnendoor. Veel afremmen, langzaam rijden afwisselen met flink doortrekken. :star: Stad in met veel stoplichten, dus veel wachten, stationair draaien, de motor wilde ik flink warm krijgen, etc. Vanmiddag enkele keren de Posbank heen en weer, na een flink stuk snelweg. Daarbij redelijk wat terugschakelen en klimmen, maar ik merkte daar dat klimmen in 2 en 3 heerlijk soepel ging. Met name rijden in omgeving met flink klimmen, zoals Sauerland, Eifel, Ardennen en Alpen, heb ik de bike weleens een afgrond in willen donderen.

Woensdag na vertrek bij Leon, in flinke regen gereden en ook weer stukken snelweg. Alle omstandigheden die ik tijdens de normale en ook langere toerritten tegenkwam, zijn gepasseerd.

Bij vertrek bij Leon merkte ik eigenlijk meteen al dat de bike heel snel en soepel reageerde op de gashendel. Tokkelt heerlijk soepel en ik ben zeer tevreden. Na een paar jaar (!!) zo knudde rijden, zou je het vertrouwen in een Star bijna verliezen. Maar ik heb het nog

M.a.w., ik denk dat "we" er zijn. Geweldig dat dit zo mogelijk was.

Morgen breng ik de bike weer bij Leon, om de bobines van Lex terug te zetten op zijn bike. Leon zet dan in princiepe mijn slechte er weer op. Maar ik bestelde bij Boonstra de bobineset die jullie eerder tipten. Het is de enige die ze hebben en notabene voor de achterste cylinder (2 verschillende bougiedoppen). Met geluk ontvang ik die morgenvroeg voor 12.00 via DHL. Dan neem ik die mee en zetten "we" die er meteen op.

Op de tekening in de Yamaha Parts Catalogus staat bij beide bobines aan de voorkant, nr. 7. Bij de bobines achterkant, nummer 7 en 8.
In de catalogus staat dan ook dat er 3x nr 7 en 1x nr 8 op de situatie staan. Nr 7 heeft als nr ID7-82310-00 en nr 8 heeft als nr ID7-82310-10.
je zou dus denken dat de 2 bobines voor de achterste cylinder ook verschillende nummers moeten hebben.
Op beide (de set van Lex) staat nu ID7-006YL en op die van Boonstra staat op beide ID7-00643.
Wat er mijn "oude" set staat, weer ik (nog) niet.
Vermoedelijk zijn alle bobines gelijk, maar zit het verschil in de kabelset met einddop. Bij de voorste zijn die gelijk, bij de achterste verschillend. Volgens Boonstra is dat vanwege de montageruimte die verschillend is.

Mannen, allemaal bedankt. Dus ook Lex, waardoor dit mogelijk was :24: :24:
0
Gebruikersavatar
Leen
Gast
Reactions:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Leen »

:top: wat een cluppie
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door knutselsmurf »

Op je oude bobines heeft nr 7 ID7-006YL en de nr 8, dus met langere kabel ID7-106YJ. Degene met de langere kabel heeft dus altijd een 10 in zijn nummer. We gaan ervan uit dat ze het gewoon goed gaan doen, Willem!!
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Willem Polman »

Ik heb er alle vertrouwen in Leon. Je hebt inmiddels ook een Whatsapp bericht.

DHL :bat:
0
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Rebel57 »

Geweldig toch als je weer zonder motor zorgen kan rijden
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Willem Polman »

rebel57 schreef: 09 nov 2018, 23:22 Geweldig toch als je weer zonder motor zorgen kan rijden
:24: :24:
0
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 19
Berichten: 1332
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Grote problemen met performance Stratoliner

Bericht door Willem Polman »

Zoals de Facebook volgers al hebben kunnen zien, is het probleem opgelost door Leon, door nieuwe bobines (gebruikte van Boonstra Parts) van de achterste cylinder te plaatsen. Uit de test met de van Lex geleende bobines voor de achterste cylinder, bleek meteen resultaat. Dus dat moest het zijn. De tip om het in de bobine te zoeken, kwam van Johan na deductie van al mijn verhalen.

Mannen, bedankt :24: :top:
0
Plaats reactie