knutselsmurf schreef:Sorry, mannen, dat ik de voorziening voor een koude motor "choke" genoemd heb.
Maar ik onthoud deze les, bij injectie heet dat de "Trottle Body". We blijven leren!!
Ach het woord "Choke" is zo ingeburgerd, maar is bij de meeste huidige motoren niet meer aanwezig.
De Trotte-Body, is een onderdeel wat de lucht toevoer kan regelen afhankelijk van o.a. : motorbelasting, Luchtdruk, luchttemperatuur .
Tijdens koudestart, wordt een zgn "Enricher" gebruikt. Dit kan een extra brandstof injector zijn, of er wordt via de reeds aanwezige injectoren extra brandstof ingespoten.
Uiteindelijk gaat het allemaal om de zgn AIR-Flow ratio bij koude en warme motoren.
Motorfietsen zoals de MS hebben een relatief eenvoudig systeem, waarmee de juiste hoeveelheid brandstof voor een aantal "werkgebieden" wordt ingesteld. Deze afzonderlijke werkgebieden ( stationair, deellast,vollast) worden "softwarematig" ingesteld af fabriek. Kan wel naderhand worden aangepast als je geen standaard motor meer hebt.
(sorry is wel een beetje OFF-TOPIC he