Revisie carburateur en aanverwanten

Technische vragen over alles wat met performance te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kevout
Gast
Reactions: 1
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 apr 2022, 23:02
Contacteer:

Revisie carburateur en aanverwanten

Bericht door Kevout »

Beste leden,

Ik heb sinds 2 jaar een wildstar uit 1999. Hij heeft eea meegemaakt, 72000km en duidelijk in de handen geweest van een klusser. Er zit een open rvs 2in1 pijp op, die heb ik voorzien van een slide in demper. Verder een k&n filter, de brandstof pomp is onder t zadel geplaats, enfin.
In t begin liep de machine erg mooi, ook zuinig 1op20, maar daar is ie mee gestopt. Hij loopt nog wel ok, pakt niet echt lekker op, en rijd ie nu 1op15. Dat begon ongeveer nadat ik de lekkende brandstofslang had vervangen. Kan geen reden zijn uiteraard.
Afstellen met de stelschroef bied beperkt succes.

Welnu, ik checkte net de bougies, 4 verschillende kleuren eigenlijk en ik zag aan elke kant van de inlaat een scheur..... Lijkt mij dat daar problemen van kunnen ontstaan.

Dus die ga ik vervangen, als ik toch bezig ben, ook de bougies natuurlijk, carburateur revisie lijkt me ook verstandig.

Vraag is: zijn er nog meer zaken die ik moet meenemen als ik toch bezig ben? Zo'n jetset voor in de carburateur bijvoorbeeld? En wat voor sproeiers moeten er ongeveer in zitten? Hij heeft goed gelopen, dat was zonder slide in demper, maar heeft dat grote gevolgen voor de sproeier maat? Of kan je dat met de stelschroef opvangen?

Ik hoor graag
0
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Revisie carburateur en aanverwanten

Bericht door Stosh »

Dag Kevout,

Eerst wat vragen aan jou voordat ik je antwoord kan geven,

Wat voor benzine tank je?
Aan welke stelschroef ben je aan het draaien?
Wat zijn je huidige settings?
Welk type gasnaald en sproeiers heb je Mikuni of Dynojet?
Heb je nu bij een koude motor choke nodig of start hij ook zonder choke?
Stinkt de motor naar benzine bij stilstand / stalling?

Veel Wildstars vertonen scheuren in het manifold ofwel inlaatrubber als je bij een draaiende motor wat carburateurreiniger of remmenreiniger op het manifold spuit en je toerental gaat omhoog dan weet je zeker dat de scheuren door en door zijn en dat vervangen noodzakelijk is. Als het rubber al diverse diepe scheuren heeft kan je het natuurlijk ook preventief vervangen.

Al het rubber in je carburateur is door de jaren heen verhard dus het reinigen en het reviseren van je carburateur is volgens mij op dit moment de beste optie voordat je alles gaat verdraaien en je settings gaat veranderen. En als je hier mee start weet je ook wat je settings zijn en of er gebruik gemaakt is van een Dynojet set.

Rubber en bio ethanol ofwel Euro95 E10 zijn geen vrienden van elkaar daarom ook het advies om 98 te tanken. Persoonlijk vind ik dat elke Star motor 98 zou moeten tanken. Maar daar zijn de meningen over verdeeld.

Maar goed dat je zelf gaat sleutelen dan leer je de motor het beste kennen!
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Revisie carburateur en aanverwanten

Bericht door Rebel57 »

Ja Stan, dit is de juiste reactie op de vraag :26:
0
Plaats reactie