Short Shot ervaringen.

Technische vragen over alles wat met uitlaten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Short Shot ervaringen.

Bericht door knutselsmurf »

Ik kan me de uitlaten van Fred goed herinneren en verwachtte een vergelijkbaar geluid bij mijn projectmotor. Gewoon, per slag van de zuiger een klap uit de uitlaat. In mijn opzet om de dempers iets minder heftig te laten klinken constateer ik dat de beide pijpen verschillende geluiden maken. De voorste cilinder geeft per slag een klap, zoals verwacht, maar de achterste lijkt er nog een extra klap mee te geven. En dat is nu net dat scherpe geluid dat ik kwijt wil.
Als ik bij stationair toerental mijn hand op de voorste pijp houd, wordt die in de juiste regelmaat weggedrukt.
Bij de achterste uitlaat lijkt het of op het moment van de scherpe "tussenslag" wordt aangezogen.
Vraag 1 is dus aan mensen met dezelfde uitlaat of dit bij hun ook zo is, mogelijk door verschillende lengte uitlaat?
Vraag 2 is of deze afwijkende drukgolf te maken kan hebben met de klepspeling?
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 408
Berichten: 3737
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Short Shot ervaringen.

Bericht door Kokkie »

Heee....dat herken ik ook bij mijn motor...precies hetzelfde.......V&H Longshots...

Misschien hoort het wel zo...

Kokkie
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Short Shot ervaringen.

Bericht door knutselsmurf »

Vandaag de zoektocht naar antwoorden voortgezet. Bougies vertellen een hoop van wat er in de verbrandingsruimte gebeurt.
En dat deden ze ook, zie foto,s.
Afbeelding
Rechts de bougies uit de voorste cilinder, links uiteraard de achterste.
Afbeelding
Hier hetzelfde.
Nu kon het zijn dat er door een hoog olieniveau er wat olie via de beluchting olietank in het achterste klepdeksel terecht gekomen is. Dit zou dan via de klepstelen in de verbrandingsruimte moeten komen. Maar de vraag is of dat zou kunnen gebeuren en als dat gebeurt er dus een mankement is in mijn kleppengalerij van de achterste cilinder.
Ik ga voor de zekerheid het kleppendeksel een verwijderen om te zien of daar iets onregelmatig aanwezig is.
Zo niet, is de vraag, wat kan dit dan zijn? Ook ik zie eigenlijk een walm bij het gas dichtdraaien, net als Mike.
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Short Shot ervaringen.

Bericht door Rebel57 »

Leon, er is altijd verschil tussen de voorste en de achterste cilinder qua vullingsgraad. Dit wordt oa veroorzaakt doordat de achterste cilinder veel heter wordt dan de voorste.
Ook het uitlaatsysteem speelt een rol, de voorste cilinder heeft een wat langere bocht en dus meer weerstand.

Het afstellen vd de motor moet altijd op basis van de gemiddelde metingen van de beide cilinders gebeuren
en daarom zal altijd de ene cilinder een iets betere verbranding hebben
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Runner adri deemter
Gast
Reactions:

Re: Short Shot ervaringen.

Bericht door Runner adri deemter »

Vandaar dit ook bij mijn motor...longshots herkenbaar dus...

Runner Adri
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Short Shot ervaringen.

Bericht door knutselsmurf »

Duidelijk. Ik heb vandaag ook mijn hand eens tegen de Shorts Shots van Huib (Fred zijn oude motor) gehouden en dat voelde inderdaad hetzelfde.
Nu heb ik natuurlijk nog geen lange rit gemaakt, dus de cilinders zijn nog niet echt heet geweest. Maar ik vind het verschil in bougie-verhaal nogal groot.
Ik ga in ieder geval de compressie meten, dan weet ik meer.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Short Shot ervaringen.

Bericht door knutselsmurf »

Misschien wel triest, maar nog niet aan toe gekomen. Nieuwe compressiemeter is al een week binnen. Andere prioriteiten misschien.
Wordt vervolgd.
Plaats reactie