V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Technische vragen over alles wat met uitlaten te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
EasyCruiser
Gast
Reactions:

V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Bericht door EasyCruiser »

Allereerst leuk om lid te mogen zijn van dit forum. Al veel gelezen en geleerd ;-) maar nu mijn eerste vraag aan de kenners. Ik rij een 2001 Wildstar met V&H Classic II uitlaat met e-certificering. De Wildstar mag volgens mij max. 91 Db produceren. Ik woon in het zuiden van het land rij regelmatig door het Eifel gebied. De Duitse politie is echter streng m.b.t. overschrijding van decibelen en ik heb geen zin in een fikse boete. Alternatief is de originele uitlaat erop maar ik vind het geluid ervan persoonlijk niet passen bij zo'n dikke motor als de XV1600A. Het geluid van de V&H is mooi maar ook stevig en ik twijfel of er geen overschrijding is. Ik heb het aantal Db's gemeten met een appje op de telefoon en hierbij werd 99 Db gemeten echter in mijn garage met gas vol open en telefoon naast de uitlaat. Inmiddels heb ik gelezen dat het opmeten van Db's een vak apart is. (0,5 meter afstand in een hoek van 45 graden, bij 3.000 toeren ... etc.). Ok lang verhaal nu mijn concrete vraag. Als mijn uitlaat gecertificeerd is voor de Europese markt betekent dit dan ook automatisch dat hij niet teveel Db's produceert? Volgens de Europese importeur van V&H kunnen er geen Db-killers in omdat er al z.g.n. inserts inzitten en recentelijk heb ik de demper doeken laten vervangen. Iemand ervaring met de V&H Classic II uitlaat op de Wildstar. Ik denk er nu over om een afspraak te maken bij een Duits TUV station en de motor te laten keuren. Alvast bedankt voor jullie reacties!
Gebruikersavatar
Grote Wim
Star Friend
Reactions: 140
Berichten: 2651
Lid geworden op: 12 jan 2008, 10:56
Locatie: Dalfsen
Contacteer:

Re: V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Bericht door Grote Wim »

Wil je de uitlaten kwijt kan je ze ruilen met nog nieuwe originele.
0
.
116db
.**.
SREU#0131
Afbeelding
Ik ben gek op muziek,vooral op een volle Blues en strakke Rock
Gebruikersavatar
Staffy
Member
Reactions: 46
Berichten: 1637
Lid geworden op: 12 jan 2008, 19:45

Re: V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Bericht door Staffy »

Hoi Mark,

Ik heb geen ervaring met de v& h classic, wel met de v&h longshots die onder mijn wilde zitten.
Ook de longshots creëren veel te veel db,'s

Ook ervaring met het rijden buiten Nederland. Eifel, moezel, Zwitserland,Oostenrijk, Italië, Frankrijk, Spanje, Andorra, Slovenië,Slowakije, Hongarije, Tsjechie en nog wat landen.

Overal gereden met de open longshots. Ondanks dat je bijna overal politie onderweg tegenkomt nergens problemen gekregen.

Als je rijdt met enig beleid...door dorpskernen..steden. krijg je nergens een probleem.

Natuurlijk als je in een echte controle fuik rijdt waar men de motor controleert met de juiste geijkte apparatuur dan heb je een probleem.

Maar in de ruim 10 jaar dat ik bij deze club ben ken ik maar een geval van dikke pech.
Een van de leden is in Oostenrijk een keer in een fuik gereden en is toen flink beboet.

Ook dit jaar vertrek ik weer richting de Alpen en Dolomieten maar mijn open longshots blijven eronder.

Inderdaad..officieel mag t niet.
0
Staffy

Afbeelding

Old soldiers never die, they just fade away.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Bericht door knutselsmurf »

V&H voldoet niet aan de Europese DB normen, geen enkel model van V&H. Met een aftermarket uitlaat maak je weinig kans op goedkeuring, en in Duitsland al helemaal niet. Ik heb ervaringen gehoord van collega,s, waarbij de agent op een niet voorgeschreven manier de DB gemeten heeft en toch krijg je een bon en mag niet verder rijden. Die discussie ga je ter plaatste niet winnen.
Voor mijn V&H Short Shots heb ik de dempers verlengt, klinken niet te hard. Heb er zelf een hekel aan, luister liever naar muziek.
Ik denk dat er wel DB killers voor de V&H Classic zijn, maar niet geleverd door V&H. Er zit in Loenen een bedrijf die ze meet en maakt. Voor elke uitlaat, dus ik denk ook voor de Classic.
http://www.startwin.com/maatwerk.html
Ik zou ze even bellen of ze ervaring hebben met dit type uitlaat. Hun motto is: "Kan niet bestaat niet!"
En anders de huidige verlengen.
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2466
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Bericht door Stosh »

Je hebt waarschijnlijk een Duitse Wildstar en ja dan kan je de classic II uitlaten hebben met type goedkeuring ofwel E certificering. Maar dan weet ik ook zeker dat je een los plaatje ergens hebt zitten wat gepopnageld zit op de steun of op een uitlaat demper en geen E certificering die gegraveerd is in de uitlaat. Er zijn namelijk losse dempers te koop voor dit type uitlaat en dan voldoen de V&H Classic II uitlaten aan de Europese norm en als deze motor dan gekeurd word in Duitsland krijg je een los plaatje met E certificering. Maar jij zal nu wel met de originele binnen dempers rond rijden zoals V&H ze normaal levert en je hebt met de aankoop de andere dempers er niet bij gekregen. Let wel de stille dempers kosten 200 euro per set voor dit type uitlaat. Je zal zien als je een binnen demper eruit haalt je er zo doorheen kan kijken en dat kan je bij een stille demper ofwel quiet baffle niet. Dit is zo'n binnen demper..Afbeelding
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Vandaahl
Star Friend
Reactions: 33
Berichten: 328
Lid geworden op: 01 mei 2016, 13:42
Contacteer:

Re: V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Bericht door Vandaahl »

Ik weet niet waar je ergens woont maar mocht je wat aan de uitlaat willen doen... in Gendringen zit Pajic, zij maken DB Killers op maat vanaf 50 Euro. Ik wil daar zelf ook nog naar toe met mijn Cobra Uitlaat. Ik mag op papier maar 80DB maken. :this:
Dat is nu iets meer...

http://www.pajic.nl/
0
Gebruikersavatar
EasyCruiser
Gast
Reactions:

Re: V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Bericht door EasyCruiser »

Hoi Stosh, klopt inderdaad ik heb een los plaatje zitten wat gepopnageld zit op de steun met een e17 nummer 97/24EC.
Hoe kan ik overigens een afbeelding plaatsen op het forum? Ik wilde een afbeelding van de binnenzijde van de uitlaat (soort gedraaid schoepen systeem van binnen) plaatsen met het E-plaatje maar weet niet hoe. Stosh volgens de Europese dealer van V&H kunnen er hierdoor geen Db Killers in omdat de uitlaat al zogenaamde 'inserts' heeft zoals de dealer schrijft. V&H Hoofdkantoor in de VS zegt het volgende over mijn uitlaten: "Hello, Yes, these pipes are certified complaint for the EU E17 97/24/EC:
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 31997L0024
Thank you,
VANCE & HINES
13861 Rosecrans Ave. Santa Fe Springs, CA 90670"

Ik ben dus van plan om ze door een TUV station in Aken (30 km van waar ik woon in Sittard) te laten testen op het aantal Db's. Ook Motoport in Echt geeft aan dat er geen db killers in kunnen. Ze hebben volgens hun het maximale gedaan... nieuwe demper doeken. Ik rij defensief en trek inderdaad niet vol open in een dorpje in de Eifel. Berg op kan het overigens niet helemaal voorkomen.

Ik heb overigens op internet Db killers voor mijn Classic II uitlaat gevonden... Wat natuurlijk vreemd is wanneer zowel Motoport als de importeur zeggen dat deze niet in mijn Classic II uitlaten kunnen (http://www.chopperonderdelen.nl/index.p ... v9eiu64aju). Wellicht heb ik een apart model voor de Europese markt vanwege het schoepen systeem. Geen idee. Overigens dank voor jullie reacties en tips!
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Bericht door knutselsmurf »

Ik leer hier steeds weer meer. Wist dus niet dat er in Duitsland Wildstars met V&H geleverd werden. Maar ja, Stan zit meer in de uitlaten als ik en dat blijkt nu maar weer.
Maar hoe staat dat in verhouding met de Nederlandse wetgeving ten aanzien van de geproduceerde DB,s
Gebruikersavatar
EasyCruiser
Gast
Reactions:

Re: V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Bericht door EasyCruiser »

Hoi Knutselsmurf,

Als een uitlaat een e-certificering heeft dan geldt dit voor alle EU landen plus nog een aantal extra landen. Ik heb achterhaald dat mijn uitlaten zijn toegelaten in Finland (e-17 staat voor Finland) en hiermee toegelaten voor de EU plus de extra landen. Alleen denk ik dat dit los staat van het aantal Db's dat geproduceerd wordt maar zeker weet ik het niet. Nederland schijnt een tolerantie van 5Db te accepteren maar Duitsland maar 2Db. Door mijn woonplaats rij ik regelmatig op Duits grondgebied dus volgens mij is daar de uitlaten op Db's laten keuren is de enige optie. Wellicht dat het mag en binnen de tolerantie valt dan kan ik met een geruster hart rondrijden.
Gebruikersavatar
Reef
Member
Reactions: 88
Berichten: 1042
Lid geworden op: 28 apr 2015, 22:13
Contacteer:

Re: V&H Classic II uitlaat met e-certificering

Bericht door Reef »

EasyCruiser schreef:Hoi Knutselsmurf,

Als een uitlaat een e-certificering heeft dan geldt dit voor alle EU landen plus nog een aantal extra landen. Ik heb achterhaald dat mijn uitlaten zijn toegelaten in Finland (e-17 staat voor Finland) en hiermee toegelaten voor de EU plus de extra landen. Alleen denk ik dat dit los staat van het aantal Db's dat geproduceerd wordt maar zeker weet ik het niet. Nederland schijnt een tolerantie van 5Db te accepteren maar Duitsland maar 2Db. Door mijn woonplaats rij ik regelmatig op Duits grondgebied dus volgens mij is daar de uitlaten op Db's laten keuren is de enige optie. Wellicht dat het mag en binnen de tolerantie valt dan kan ik met een geruster hart rondrijden.
Zou die keuring specifiek alleen te maken hebben met geluid of ook (juist) met uitstoot? Of is dat absoluut niet relevant omdat motoren ongeacht welke uitlaat dezelfde uitstoot hebben?
0
Plaats reactie