olie in de luchtfilter

Technische vragen over alles wat met luchtfilters te maken heeft.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door Knaks »

knutselsmurf schreef:Ik zal ook nog even een duit in het discussie-zakje doen. Als er alleen wat uitkomt, moet het ook ergens in komen. Je kunt niet eindeloos onderdruk blijven opbouwen. Mag ik er van uitgaan dat de ingang ligt in de buurt van je zuigerveren(grootste drukverschil) en de conclusie trekken hoe meer olie in je luchtfilter des te hoger eventuele slijtage? En dit is alleen een vraag, want ik weet het echt niet.
Ja Leon, warm, heel warm :lol:

Als er alleen uitgaat moet het inderdaad ergens ook erin. Het is druk van de arbeids-slag die langs de zuigerveren in het carter terecht komt, maar ook gassen uit de olie (die gassen neemt ie ergens anders in het blok weer op). Ik ben het met je eens dat hoe meer overdruk hoe slechter je zuigerveren....
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door Knaks »

Ernst schreef: Doordat deze gassen enigszins warm zijn geven wij meestal de voorkeur om deze aansluiting uit het inlaat traject te halen door er een klein filtertje op te zetten (vermogens verlies door warme lucht).
Vroeger, toen de milieu eisen nog niet zo streng waren werd de carterontluchting door de meeste fabrikanten gewoon met een slangetje langs het blok naar beneden gehangen en liet deze gassen vergezeld van een spatje olie gewoon de vrije loop.

Groet,
Ernst
We komen nog steeds niet tot de kern van de zaak: verklaar jij dan maar eens het terugslagklepje in mijn CrankVent. Dat is toch echt éénrichtingsverkeer en wel erUIT.
Gebruikersavatar
wpee
Gast
Reactions:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door wpee »

Hoi,

Als jullie het slangetje van het luchtfilter aftrekken, dop je dit dan ook even af, dat is nog veel belangrijker dat het filter op het crankvent, want bij het luchtfilter heb je anders een open verbinding met buiten, dwz je zuigt (ja alleen zuigen;) ) dan ongefilterde lucht naar binnen.

En volgens mij duidt olie in je filter op een te hoge olie stand in je blok. Omdat we een semi-dry sump systeem hebben in het W* blok, is ook maar enige olie (bij lopende motor) bij je peilstok voldoende, dwz je kan /mag rijden met een lage olie stand zonder problemen. De olie staat nl in het reservoir en hieruit zuigt de oliepomp de olie voor de smering van het blok. (correct me if I'm wrong).
Met bijvullen is 4 liter meer dan voldoende (als je ook filter wisselt). Mijn stelling is zo weinig mogelijk, dus op minimum houden. Ietsje olie kan/mag en is niet te voorkomen in het filter, maar natte filters en zwarte filters duiden op een ander probleem, wat je in de basis moet oplossen en niet met een crankvent.
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door Knaks »

Ernst schreef:Ok Knaks :lol:

Jij hebt er een terugslagklepje in je crankvent, dus zodra ie aanzuigt slaat het klepje dicht, dus kan er geen vuil naar binnen, wel eruit, i.p.v. een terugslagklepje heb ik er een filter opzitten dus zodra ie aanzuigt kan er geen vuil :bier: naar binnen, wel eruit.
Menneke, :lol:

een terugslapklepje is toch echt wel iets anders dan een filtertje. Een terugslapklep zal NOOIT lucht naar BINNEN laten. Aangezien er dus (in mijn beleving) geen lucht naar binnengaat (want anders zou mijn motor niet meer lopen), is het aanbrengen van een filter aan het eind van je carterONTluchtingslang pure cosmetica. Heb je hem nou :huh: :lol:
Plaats reactie