Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Bericht door knutselsmurf »

Jij was druk met je banden, Jan Willem!!
Gebruikersavatar
WillemV2
Gast
Reactions:

Re: Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Bericht door WillemV2 »

Ja vind je niet? Meten kijken en bevinden.
Gebruikersavatar
WillemV2
Gast
Reactions:

Re: Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Bericht door WillemV2 »

En druk met rijden overal en nergens naar toe, maar gelukkig is jouw info weer picobello in orde ,dus de vraagsteller helemaal weer goed op weg.
Gebruikersavatar
Sander
Star Friend
Reactions: 1
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2018, 13:02
Contacteer:

Re: Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Bericht door Sander »

Ook hier het oliepomp tandwieltje vervangen en de koppeling aangepakt. Barnett drukgroep, en een set platen van Barnett. Gevoerde en stalen platen gemonteerd, ook achter 'het veertje'. Wat een wereld van verschil! Hij schakelt zeer soepel, ook bij de koude start een klikje naar de eerste versnelling. Een aanrader!
0
If you're hands ain't getting num(b) you're ain't having fun :24:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Reef
Member
Reactions: 88
Berichten: 1042
Lid geworden op: 28 apr 2015, 22:13
Contacteer:

Re: Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Bericht door Reef »

Misschien een stomme vraag....maar ik lees hier dat barnet kooppelingsplaten beter schakelen, maar is het dan ook beter dan de originele koppelingsplaten aangezien dese meer geluid maken bi het schakelen?
0
Gebruikersavatar
Sander
Star Friend
Reactions: 1
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2018, 13:02
Contacteer:

Re: Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Bericht door Sander »

Ik heb geen flauw idee of de barnett platen beter zijn dan de originele. Het is in mijn geval echt een verschil van dag en nacht. Maar of dat komt door de Barnett platen durf ik niet te zeggen. Mijn oude platen zaten er ook niet goed in. Wel alle ribbels netjes op een rijtje, maar niet in de gemerkte sleuf waar ze horen te zitten. Maar het werkt nu fantastisch 👍
0
If you're hands ain't getting num(b) you're ain't having fun :24:

Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Bericht door knutselsmurf »

Ik denk dat de andere manier van monteren wel een merkbaar verschil zou kunnen opleveren. De klap bij het inschakelen van de eerste versnelling ontstaat omdat het tandwiel op de krukas draait, het tandwiel achterop het koppelingshuis draait mee en de versnellingsbak staat stil. Als je de koppeling inknijpt zou de Clutch Bos, nr 14 in het manuel, waar het overbrenging tandwiel naar de versnellingsbak aan vast zit zijn aandrijving moeten verliezen om zo zonder al te veel kracht in te grijpen in het tandwiel van de versnellingsbak.
Maar als er een plaat blijft "plakken" en daar dus geen olie tussenkomt heeft het eerder genoemde tandwiel een hogere, aangedreven snelheid en dat geeft die harde klap, staal op staal. De gevoerde platen draaien met de krukas mee, de stalen platen worden, als je de koppeling loslaat, meegenomen richting versnellingsbak.
Alles valt of staat dus bij het goed tussen de platen gedrongen olie ten behoeve van een goede vrijloop en het nadat de koppeling is losgelaten het goed aandrukken van de gevoerde platen op de stalen platen, zonder te veel olie om slippen te voorkomen. De Barnett drukplaat of de diafragmaveer van de Warrior helpen hier wat extra bij.
Zo, werking van de koppeling in jip en janneke taal.
En ik moet eerlijk zeggen, bij de Roadstar geen klap, Barnett drukplaat, origineel gemonteerd en bij de Blue Star altijd een harde klap, Barnett drukplaat, origineel gemonteerd. Beide dezelfde olie en toch die grote verschillen. Wie het weet mag het zeggen.
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 408
Berichten: 3737
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Bericht door Kokkie »

Ok.. Dan zeg ik het maar:
De hevel op het koppelingshuis heeft niet genoeg "slag".
Draai voor de proef je koppelingskabel maar eens heeeel strak aan en zet m daarna eens in zn 1. Geen klak.
Als je hiermee gaat rijden heb je wel kans op een slippende koppeling, dus het is niet de oplossing van dit euvel.

Kokkie
0
Gebruikersavatar
Sander
Star Friend
Reactions: 1
Berichten: 34
Lid geworden op: 13 apr 2018, 13:02
Contacteer:

Re: Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Bericht door Sander »

Nou stond mijn koppelingskabel vanmiddag aardig slap toen ik een testritje ging maken, en geen klap bij het schakelen naar de eerste versnelling. Heb de kabel gelijk strakker gezet, want bij het minste of geringste loslaten van de koppeling gingen we al vooruit..... Blijft dus een beetje een dingetje, dat wel of niet klappen..... Ik heb wel geklapt, want ben er helemaal blij mee :34: :24:
0
If you're hands ain't getting num(b) you're ain't having fun :24:

Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Drukgroep en koppelingsplaten vervangen

Bericht door knutselsmurf »

Ik heb inderdaad geëxperimenteerd met de vrije slag, Mike. De Blue Star heeft geen originele hendels, had ook het idee dat de platen niet voldoende vrij kwamen door de beperkte slag. Nu is mijn rijstijl niet zodanig dat ik meteen het volle vermogen, dus het maximale koppel vraag. Bij het stellen ben ik doorgegaan tot slippen en daarna weer terug. Maar het blijft klappen.
Plaats reactie