Remvloeistof vervangen??? Iedereen kan het.
Het is erg belangrijk om periodiek de remvloeistof van je WS te vervangen om storingen te voorkomen. Vervuiling van de remvloeistof door de hygroscopische werking veroorzaakt oa corrosie en het vastlopen van de remmen. Het vervangen van de remvloeistof (DOT4) is een klusje wat van een enkele minuten. En je hebt daar geen speciale hulpstukken cq gereedschap voor nodig.
Dit zou elk jaar moeten gebeuren.
Benodigd:
- klein flesje DOT4 remvloeistof ca 150 ml
- stukje transparante slang ( ca 1 m lang, 6mm binnen maat)
- klein plastiek flesje met dop of een jampotje met deksel.
Voorbereiding:
Boor of prik een gaatje in de dop/deksel van het flesje zodat het slangetje er precies door kan.
Het slangetje moet helemaal tot de bodem zitten !!!!!
Werkwijze (remmen voor:)
- Bescherm de lak voor eventuele remvloeistof spetters door over de tank en gelakte delen een doek te leggen!!!
- Zet je WS recht
- Verwijder het dekseltje en rubberen afdichting van het vloeistofreservoir. Leg deze op een schone plek!!
- Haal het rubberen dopje van de ontluchtingsnippel eraf en druk het andere eind van het slangetje over de nippel.
- Draai met een steeksleuteltje de nippel ca 1 slag los
- Bedien de remhandel rustig ca 10 x terwijl je het vloeistofniveau in het reservoir op peil houdt door telkens wat nieuwe remvloeistof bij te vullen.
Je ziet dan de oude vloeistof in de fles komen. Er kan geen lucht terug gaan omdat het uiteinde van de slang op de bodem van het flesje zit onder het vloeistof niveau. Bedien de remhandel net zolang totdat er alleen maar schone vloeistof uit de slang komt.
- Draai nu de nippel op de remklauw weer aan ( vast is vast !!!!)
- Verwijder de slang van de nippel en plaats het rubberen dopje er weer op
- Herhaal bovenstaande stappen ook voor de andere kant.
- Nadat je de andere kant ook gedaan hebt, vul je het reservoir weer en plaats je de deksel er weer op.
Klaar is die dan.
Deze stappen kun je ook toepassen voor de achterrem
Suk6 Johan
Remvloeistof vervangen
Re: Remvloeistof vervangen
Hallo
Even een opmerking of aanvulling. Ik heb het vroeger zo gedaan bij mijn Honda VT750ACE en Volvo 440.
Als je de nippel 1 slag open draait, dan kan er WEL lucht in komen. deze lucht wordt namelijk aangezogen tussen de schroefdraad door bi het loslaten van de remhendel. De dikte van de remolie is erg bepalend hierbij (temperatuur dus eigenlijk).
Ik ben er meer voorstander van om het zo te doen:
1 nippel dicht
2 rem ingeknepen houden
3 nippel halve slag open en olie laten ontsnappen/bloeden (-> komt van "bleeding the brakes")
4 nippel dicht, REM vasthouden!
5 DAARNA(!) pas rem loslaten
6 Ga weer verder bij 1.
Het vergt wat handigheid maar je hebt het snel door.
Ik heb ook eens zo'n remontluchter gekocht met een terugslagklepje erin, dat geeft eignelijk hetzelfde principe maar ook hier kreeg ik er lucht bij.
Het beste is zoals bij auto's wordt gedaan, vanuit je reservoir er druk op zetten met een pompje, daarna duwt de olie zich eruit bij het openen van een nippel. Maar dat werkt op oliereservoirs van motoren wat slecht.
Groeten Wim
Even een opmerking of aanvulling. Ik heb het vroeger zo gedaan bij mijn Honda VT750ACE en Volvo 440.
Als je de nippel 1 slag open draait, dan kan er WEL lucht in komen. deze lucht wordt namelijk aangezogen tussen de schroefdraad door bi het loslaten van de remhendel. De dikte van de remolie is erg bepalend hierbij (temperatuur dus eigenlijk).
Ik ben er meer voorstander van om het zo te doen:
1 nippel dicht
2 rem ingeknepen houden
3 nippel halve slag open en olie laten ontsnappen/bloeden (-> komt van "bleeding the brakes")
4 nippel dicht, REM vasthouden!
5 DAARNA(!) pas rem loslaten
6 Ga weer verder bij 1.
Het vergt wat handigheid maar je hebt het snel door.
Ik heb ook eens zo'n remontluchter gekocht met een terugslagklepje erin, dat geeft eignelijk hetzelfde principe maar ook hier kreeg ik er lucht bij.
Het beste is zoals bij auto's wordt gedaan, vanuit je reservoir er druk op zetten met een pompje, daarna duwt de olie zich eruit bij het openen van een nippel. Maar dat werkt op oliereservoirs van motoren wat slecht.
Groeten Wim
Re: Remvloeistof vervangen
wpee schreef:Hallo
Even een opmerking of aanvulling. Ik heb het vroeger zo gedaan bij mijn Honda VT750ACE en Volvo 440.
Als je de nippel 1 slag open draait, dan kan er WEL lucht in komen. deze lucht wordt namelijk aangezogen tussen de schroefdraad door bi het loslaten van de remhendel. De dikte van de remolie is erg bepalend hierbij (temperatuur dus eigenlijk).
Ik ben er meer voorstander van om het zo te doen:
1 nippel dicht
2 rem ingeknepen houden
3 nippel halve slag open en olie laten ontsnappen/bloeden (-> komt van "bleeding the brakes")
4 nippel dicht, REM vasthouden!
5 DAARNA(!) pas rem loslaten
6 Ga weer verder bij 1.
Het vergt wat handigheid maar je hebt het snel door.
Ik heb ook eens zo'n remontluchter gekocht met een terugslagklepje erin, dat geeft eignelijk hetzelfde principe maar ook hier kreeg ik er lucht bij.
Het beste is zoals bij auto's wordt gedaan, vanuit je reservoir er druk op zetten met een pompje, daarna duwt de olie zich eruit bij het openen van een nippel. Maar dat werkt op oliereservoirs van motoren wat slecht.
Groeten Wim
Hoi Wim, zoals jij dat zegt kan het ook natuurlijk. De beschreven methode zoals ik die neergezet hebt heb ik al beroepsmatig duizenden keren gedaan. En dat gaat altijd goed. De weerstand die de"luchtstroom" zou ondervinden via de schroefdraad is velemalen groter dan door de slang.
Belangrijk is wel dat je de nippel niet meer dan een slag moetr losdraaien.
Probeer het maar
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Re: Remvloeistof vervangen
OK ga ik proberen, zogauw als het nodig is.
Ik heb het dus ook pas 2 x gedaan, wellicht dat de draad van verschillende remklauwen ook anders kan zijn.
Het zou in ieder geval iets gemakkelijker zijn zo als jij beschrijft.
Wim
Ik heb het dus ook pas 2 x gedaan, wellicht dat de draad van verschillende remklauwen ook anders kan zijn.
Het zou in ieder geval iets gemakkelijker zijn zo als jij beschrijft.
Wim
- Grote Wim
- Gast
- Reactions: 140
- Berichten: 2651
- Lid geworden op: 12 jan 2008, 10:56
- Locatie: Dalfsen
- Contacteer:
Re: Remvloeistof vervangen
Zolang dat ik in bezit ben van mijn wildstar en dat is 5 jaar, nog nooit mijn remolie vervangen.
Dus dat ga ik dan maar even doen lijkt mij.
Dus dat ga ik dan maar even doen lijkt mij.
0
.
116db
.**.
SREU#0131
Ik ben gek op muziek,vooral op een volle Blues en strakke Rock
116db
.**.
SREU#0131
Ik ben gek op muziek,vooral op een volle Blues en strakke Rock
Re: Remvloeistof vervangen
Nog nooit vervangen Wim? 5 jaar lang niet? En dat heeft dan als onderschrift "de wijzen komen uit het Oosten" :biggrin:Grote wim schreef:Zolang dat ik in bezit ben van mijn wildstar en dat is 5 jaar, nog nooit mijn remolie vervangen.
Dus dat ga ik dan maar even doen lijkt mij.
Nog ff een opmerking over het soort remvloeistof (remolie is een verkeerd woord): dit MOET DOT4 zijn en niks anders.
Re: Remvloeistof vervangen
Mooie tip, dit gaan we proberen.
Waar kun je die slang kopen.
Waar kun je die slang kopen.
0
SREU#0139
"The Jazz"
"The Jazz"
Re: Remvloeistof vervangen
In een Slangenwinkel Adadje schreef:Mooie tip, dit gaan we proberen.
Waar kun je die slang kopen.
0
Crossbone aka Chameleon
Re: Remvloeistof vervangen
Ja, daar hebben ze het zeker......of een automaterialenhandelchameleon schreef:In een Slangenwinkel Adadje schreef:Mooie tip, dit gaan we proberen.
Waar kun je die slang kopen.
Re: Remvloeistof vervangen
Je kan ook langs een aquarium of dierenspeciaalzaak gaan, daar hebben ze ook van die transparante slang die ze voor die pompjes gebruiken.
0
SREU#0184