plaats weerstand LED verlichting

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ouweruiter
Gast
Reactions: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:25
Contacteer:

plaats weerstand LED verlichting

Bericht door Ouweruiter »

Dag mede Wildstar-piloten,

Weet iemand of de plek van de weerstand voor een LED-lamp in de kabel iets uit maakt? Wat is nu het geval? Ik ben bezig een Shin Yo led achterlicht op mijn motor te monteren. Omdat de boel verbouwd is en ik de stroomvoorziening via een holle pijp van de side-mount wil laten lopen, heb ik de stekkers eraf moeten knippen. Nu komt het mij “esthetisch” en technisch het beste uit om de weerstand in de kabel dichtbij de pluspool van de accu te maken. Ik had de boel voor elkaar, de kabels verlengd, op de sidemount gezet en vastgedraaid en de verlengde kabels netjes doorgevoerd met een rubberen slang eromheen. Voor het definitieve vastmaken aan het frame dacht ik: “eerste ff kijken of de boel nog goed werkt”. Niet dus!! Ik denk teveel gerommeld aan de kabel. Maar een nieuwe bestellen dus en ook nog exact dezelfde, want de sidemount is aangepast aan deze lamp. Vraag is dus: die weerstand....dichtbij de lamp zelf, of maakt het niets uit dat ie ergens anders zit en nu grofweg 15 tot 20 keer verder weg zou komen te zitten als origineel van de fabrikant? NB: ik gebruik vior de verlenging iets dikkere kabels als de originele van de fabrikant.

Iemand?
0
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: plaats weerstand LED verlichting

Bericht door Rebel57 »

waarom niet bij de clignteur ?
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ouweruiter
Gast
Reactions: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:25
Contacteer:

Re: plaats weerstand LED verlichting

Bericht door Ouweruiter »

Die snap ik niet Rebel....
0
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 422
Berichten: 3755
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: plaats weerstand LED verlichting

Bericht door Kokkie »

Afstand maakt volgens mij niet uit. Want als ik tabellen voor het berekenen van de weerstand bekijk kom ik nergens een keuze voor een afstand tegen.

Hier staat misschien ook nog handige info:

https://www.motozoom.com/led-knipperlic ... teren.html

Kokkie
0
Gebruikersavatar
Ouweruiter
Gast
Reactions: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:25
Contacteer:

Re: plaats weerstand LED verlichting

Bericht door Ouweruiter »

Hé Kokkie, ik heb in de tussentijd even contact gehad met een medewerker van Smorenberg (een plaatselijke electronicaboer). Die suggereerde ook iets dergelijks, maar meldde wel dat het verstandig was om verschil in spanning te meten aan weerskanten van de weerstand. Als er een redelijk verschil tussen zou zitten, dan zou afstand misschien toch van invloed zijn. Die knakker heeft het me uitgelegd, het klonk allemaal erg logisch.....alleen ik zou het niet meer kunnen recapituleren. Ik heb het hele spul weer losgehaald en min of meer origineel uitgeprobeerd. De lamp is helaas echt (half) overleden, dus ik zal sowieso te biecht moeten bij Louis.nl. Er schiet me nu overigens te binnen dat ik e.e.a uitgeprobeerd heb, zonder de weerstand ertussen. Die was er toen al tussen vandaan geknipt en was ik vergeten er tussen te zetten voordat ik e.e.a tegen de accupolen hield. Kan een ledlamp daar eigenlijk tegen?
0
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: plaats weerstand LED verlichting

Bericht door Rebel57 »

Had niet goed gelezen, bij jou gaat het niet om de richting aanwijzer maar om een achterlicht met remlicht.
De plek voor de weerstand in de kabel maakt niet uit, ik zou deze bv onder het zadel maken. Daar waar de stekker voor de achterlichten zit.
Als het gaat over een aftermarket licht, dan zal daar al een weerstand inzitten, gewoon ff meten mbv een multimeter.
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ouweruiter
Gast
Reactions: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:25
Contacteer:

Re: plaats weerstand LED verlichting

Bericht door Ouweruiter »

Ok Kokkie, dank. Ik vermoed nu ook dat het inderdaad niet heel veel uitmaakt. Maar een nieuwe bestellen en vooral uitproberen met de weerstand ertussen. Dit is trouwens zo’n model waar de weerstand aan de kabel bungelt en niet ergens in de behuizing zit. Dat had wel lekkerder geweest, maar goed...je kunt niet alles hebben!
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: plaats weerstand LED verlichting

Bericht door knutselsmurf »

De weerstand kan wel warm worden, dus niet tegen een andere kabel plakken! Zeker van je achterlicht, die heeft continu weerstand, rem en knipperlichten wisselend.
Gebruikersavatar
Ouweruiter
Gast
Reactions: 0
Berichten: 53
Lid geworden op: 29 jul 2017, 16:25
Contacteer:

Re: plaats weerstand LED verlichting

Bericht door Ouweruiter »

Hé Leon,....ik zat op enig moment ook nog te denken aan dat het misschien ook nog uitmaakt aan welke kant van de weerstand je het licht aansluit en aan welke kant je de kabel naar de + laat lopen! Ik had natuurlijk de stekkers eraf geknipt om de boel door een holle pijp aan m’n sidemount te kunnen voeren en vervolgens geen flauw idee meer aan welke kant van de weerstand wat oorspronkelijk zat. Ik heb er verder toen ook geen aandacht aan geschonken, maar nu ik zo met jullie wat zit te filosoferen schiet me dat te binnen! Heb ik daar gelijk in?
0
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 422
Berichten: 3755
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: plaats weerstand LED verlichting

Bericht door Kokkie »

Als je de link bekijkt in mijn bericht staat daar dat het niks uitmaakt, en ook een waarschuwing vwb temperatuur.

Kokkie
0
Plaats reactie