Het 240 project.

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Reef
Member
Reactions: 88
Contacteer:

Re: Het 240 project.

Bericht door Reef »

knutselsmurf schreef:Goed idee, heb je in ieder geval ook meer lengte op de vertanding van de as, dus meer draagvlak. Nol benaderd eigenlijk alles bijna wetenschappelijk, niet verkeerd.
Maar als je de totale lengte vertanding van de pully dragend op de as hebt is dat voldoende, is origineel.
En en oude pully kost ook weer €,s

@Reef, heb je tussen de achterpully en het frame nog ruimte? die kun je gebruiken door de pully naar buiten te plaatsen op de naaf. Daar verdien ik nog zeker 6 mm.
Ik heb daar nog wel ruimte, dus dat zou een optie kunnen zijn indien nodig.

Ik heb wel een ander vraagje, weet jij waarom de voorpully 5mm naar buiten moet? Is dit altijd een must of zou het niet hoeven als de 30 mm belt gewoon zonder naar buiten zetten past?
0
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Bericht door knutselsmurf »

Volgens mij, en ook volgens H&M motors is dat alleen nodig als je je originele belt behoud.Kijk naar Joop zijn oplossing.
Als je achter niet naar buiten gaat hoef je voor ook niet naar buiten, toch? Je winst zit dan aan de binnenkant.
En meten is weten, opbouwen en draaien, je ziet vanzelf wat de belt doet.
Reef
Member
Reactions: 88
Contacteer:

Bericht door Reef »

Top, dank voor het antwoord. Ik heb beide pully gemeten op de nieuwe velg en beide zitten even ver naar buiten bij de buis van de swingarm. Dit zou dus betekenen dat er aan de zijde van de velg 10 mm gewonnen wordt. Als ik dan nadenk zou de belt precies moeten passen op de voorpully, echter zal hij dus aan de buitenkant lopen en aan de kant van het blok 10 mm ruimte hebben. Ik dacht dat door er een ring voor te plaatsen loopt wellicht de belt wat meer op het 'midden' van de voorpully. Ik dacht dat het misschien niet wenselijk zou zijn als de belt aan de uiterste (buitenste) kant voor de voorpully zou draaien....
0
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Je voorste pully is breder als de originele belt. En als je daar de ruimte niet nodig hebt is het altijd beter om de belt en dus ook de pully zo dicht mogelijk bij je blok te houden. Hoe verder er van af, hoe meer er krachten uit het midden gaan werken op je lager. En die vind dat niet lekker.
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Weer even terug "On Topic", of terug naar mijn eigen 240 project. De wielen verdichter belde vandaag met een vraag over het inspannen van het voorwiel. Of hij de ruimte tussen de lagers mocht opboren, dan kon zijn as voor het opspannen er in. Geen probleem, ik moet daar toch nog een bus voor maken en dan moest dat gat toch groter. Goede nieuws is dat hij er dus aan gaat beginnen en mogelijk dus deze week nog klaar.
Vandaag de Yamaha logos verwijderd van de twee zij kappen en de tank. Dat was het kleinste probleem, de tweezijdige tape was nogal taai.

Verder de hitteschilden van de uitlaatbochten verwijderd. Ik moet straks de bochten aanpassen aan de gewenste set uop van de uitlaat dempers. En dat zijn deze geworden, de keuze van Pascal.
Afbeelding
Die moeten met z,n tweeën onder elkaar iets schuin omhoog komen. Zodanig dat er veel zicht op het achterwiel over blijft.

Om meer ruimte te hebben tussen de uitlaatbocht en het chromen deksel van de eindaandrijving ga ik net na de aansluitflens van de cilinder daar de bochten verlengen met een paar cm. Dan komen de bochten en dus ook de rechte delen aan de onderzijde verder van het blok af en kan ik eerder, lees verder naar voren, beginnen met de dempers. Moet dan ook wel even de rechter floorboard naar buiten zetten om daar geen last van te krijgen.
En dan is het misschien wel mooier om de hitteschilden zijdeglans zwart te maken in plaats van chromen schilden.
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Even wat gefotoshopt, om het verschil tussen verchroomd en zijdeglans gepoedercoat.

Verchroomde hitteschilden.

Gepoedercoate hitteschilden.
Nu is de laatste foto niet helemaal realistisch, heel vlak gekleurd. Met de zijdeglans wordt het nog mooier.
En Pascal bepaalt. Maar met mijn idee over chroom en eventuele verkleuring zou ik het wel weten.(zijdeglans!!) De dempers zijn ook zwart/antraciet.
Afbeelding
perry
Gast
Reactions:

Bericht door perry »

Chroom Leon! ;)
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Even dit onderwerp omhoog schoppen.
Vandaag en paar juweeltjes opgehaald.

Hier kan ik toch wel enthousiast van worden, ondanks mijn passie voor gespaakte velgen. Als deze straks in de motor zitten doen ze niet onder voor exclusieve Custom velgen. En uiteindelijk zijn ze dat ook, "One off a Kind".
Vandaahl
Gast
Reactions: 33
Contacteer:

Bericht door Vandaahl »

Mooie blingbling! Super!
0
Slagûr
Member
Reactions: 114
Contacteer: