Het 240 project.

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Reef
Member
Reactions: 88
Contacteer:

Re: Het 240 project.

Bericht door Reef »

Heb je de motor al verlaagd Leon?
0
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Bericht door knutselsmurf »

Ja, hij is al verlaagd met de schommelarm methode. Kan ook de dogbones aanpassen, dat heb ik bij de Blauwe ook gedaan.
Daar heb ik toen een uitslag voor gemaakt.

Wilde daar eigenlijk op de mm nauwkeurig invloed kunnen hebben op de stand van het achterwiel in het spatbord. Want daar zat het spatbord vast aan het frame. Nu is het makkelijker, kan nu de stand van het spatbord aanpassen.
Reef
Member
Contacteer:

Bericht door Reef »

Heerlijk technisch allemaal weer ;)

Denk dat ik het een beetje begrijp. De schommelarmmethode zegt me niet zoiets. Is dat het omdraaien van het 'koppelstuk' bij de veer? Titte heeft me dat uitgelegd. Je kan dat stuk omdraaien en dan een stukje wegslijpen, bedoel je dat? Scheelt geloof ik 4 cm. Je kan dat stuk ook kopen, maar is 120 euro..... Deze methode ga ik sowieso gebruiken.

Tevens ben aan het kijken of ik zelf dogbones kan gaan maken die precies de maat geven die ik wil. Iemand op mijn werk kan dat maken.... Maar dat doe ik alleen als bovenstaande niet voldoende is.
0
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Even verder met verlagen en de vraag of dat bij mijn project wel nodig is. Bij het verlagen heb je namelijk minder bodem vrijheid en een voor mij persoonlijk vreemd verloop van je aanzicht, knik in je frameverloop. Wij wekken met ons frame de indruk dat we een hardtail rijden.

Bij deze Wildstar al enigszins te zien.
Maar waarom gaan we verlagen? Meestal om de ruimte tussen spatbord en wiel/band te verkleinen, dat ziet er mooier uit.
Maar in mijn geval ga ik de maximale uitslag van het wiel bepalen en zet daar het nieuwe spatbord op vast, dus eigenlijk omgekeerd.
Gaat wel ten koste van je bochten. Straks heeft Pascal een Wildstar met hoge uitlaten en forward controls, de situatie om lekker vlot over een rotonde te zeilen en scherpere bochten te kunnen nemen.
Ik ga Pascal dan ook adviseren om niet te verlagen. En het werk is het niet. Wel komt er een progressieve veer op, zeker in combinatie met een duo passagier.
Dus vandaag het hele zaakje er onder uit gesleuteld, veer er af gehaald.

Alles even schoonmaken. Dan het geheel weer terug er onder zonder de zwarte veer. Ik kan dan namelijk met de hand de achterbrug omhoog brengen en de maximale uitslag bekijken. Dan moet het wiel met gemonteerde band er wel in zitten. Ik zou nog kunnen overwegen om op de as van het veerelement een begrenzer te zetten. Dit om te voorkomen dat de band zich in het spatbord begraaft.

En zo is hij verlaagd......

...en zo niet, kwestie van omdraaien en slijpen.
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Verder loop je dan ook tegen verrassingen aan. Wij rijden, als ik het over de Wildstar heb, niet op de jongste motoren, daar kan al heel wat aan gesleuteld zijn.
In de schommelarm zat een te dunne bout in de bus, die aan de schokdemper bevestigd is.

Daar hebben we maar een andere in gezet.
Dat zou je gevoeld kunnen hebben, rondom een mm speling. En mogelijk ook de oorzaak van de vreemde slijtage , zichtbaar op de Dogbone.

Verder alle aanslag verwijderd en nieuw vet in de bussen en naaldlager.
Reef
Member
Contacteer:

Bericht door Reef »

Lekker productief dagje weer knutsel. Ff vraagje, hoe weet je nu dat je genoeg weggeslepen hebt? Misschien kan ik het dan uitleggen aan iemand bij metaal op mijn werk zodat deze dat kan doen voor mij. Titte heeft ook wel aangegeven het te willen doen, maar dan moet ik het naar België sturen, weer terug, etc...als ik het zelf kan is misschien nog makkelijker...of is dat niet aan te raden?
0
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Het is niet zo moeilijk, het wijst zichzelf. Als je hem omdraait loopt hij tegen de rand van de demper en krijg je het geheel niet gemonteerd. Je moet zover gaan totdat je de alle drie de bouten er weer in kunt doen. En dan iets meer om te zorgen dat het allemaal netjes vrij loopt en de randen netjes afwerken.
Reef
Member
Contacteer:

Bericht door Reef »

Toevallig ook bekend hoeveel deze ingreep het spatbord verlaagd? Het specialen onderdeel van baron zorgt voor 41 mm verlaging.
0
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Hier staat het hele proces beschreven. Ze hebben het over 3" lager, maar de vraag is waar ze gemeten hebben, midden spatbord of het eind. Maar ik zeg, gewoon doen, je kunt ongestraft weer terug.
http://roadstarclinic.com/content/view/9/54/
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Vandaag een begin gemaakt met de elektra. De meeste essentiële onderdelen zijn nu bij een aantal bedrijven. Polijsten, verdichten en draaien/frezen zijn discipline,s die ik niet in huis heb. Dus dat is even afwachten, waarschijnlijk wordt dat wel 2017. Januari wordt een drukke en productieve maand. :26: :26:
Het plan is dat de kabels door het stuur gaan en dat er een andere koplamp op komt. Die laatste heeft ook minder ruimte dus daar wil ik niet alle kabels en de Xenon in frommelen. De dikke beschermhuls aan de linkerzijde open gemaakt en de kabels gesplitst, twee bruine stekkers rechts en de blauwe en witte links. Een aantal kabels geknipt en verlengd en de knipperlichtkabels ook verdeeld. Deze stekkers gaan straks verdwijnen onder de tank en alleen de voeding voor de koplamp komt in het zicht.

In verband met de nieuwe koplamp en de RVS cover/koplampsteun wordt de remverdeler 2 cm naar achter geplaatst.

Oude koplampsteun vervalt dus en die twee punten ga ik gebruiken voor de bevestiging van de cover, op de twee punten voor op de kroonplaat komt de koplampsteun. Alle vier de punten inmiddels voorzien van een afstandbus.
Maar meten kan ik pas als de voorkant weer gepolijst is opgebouwd.
Plaats reactie

Terug naar “Knutsel(s) Hut”