Het 240 project.

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Reef
Member
Reactions: 88
Contacteer:

Re: Het 240 project.

Bericht door Reef »

knutselsmurf schreef:Remanker is op de as geplaatst. Dat moet bij jou ook. Maar de afstand is gebaseerd op een kleinere Suzuki remschijf. Nu kun je op jouw naaf ook een kleinere schijf zetten, meer zicht op het achterwiel. De Wildstar schijf achter is wel redelijk groot.
De blokkering van het anker moet ik nog oplossen. Kan met twee nokken met de framebuis er tussen, maar dat vind ik geen mooie oplossing. dus ik zoek nog naar een betere.
Hey knutsel, jij zegt dat bij 'mijn project' de remanker op de as geplaatst moet worden. Heb jij toevallig ergens een soort van tekening of voorbeeld van hoe dat eruit ziet? Ik zie op internet best wat foto's waar op te zien is dat er een nieuw stuk op de swingarm gelast is waar de remanker aan bevestigd zit. Is dat voor jou met name een esthetische reden dat je dat niet wil of zou het gewoonweg niet kunnen volgens jou?
0
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Bericht door knutselsmurf »

Even voor de duidelijkheid, we hebben een remankerplaat en de wijze van blokkeren van deze plaat.
Het op de as plaatsen is niet specifiek voor jou project, maar eigenlijk voor elk project. Dit om de positie van je remklauw ten opzichte van je remschijf altijd hetzelfde te houden. Ik heb wel eens gezien dat ze dat op een andere manier doen.
Omdat jij je originele schijf blijft gebruiken zou je feitelijk ook je originele remankerplaat of liever de steun kunnen gebruiken, weliswaar ingekort. De Wildstar heeft niet echt een plaat. Je zult alleen de bevestiging, lees de fixatie van die steun moeten veranderen. Waar die steun nu aan vast gemaakt wordt, het stuk staal met de draadbus zit op de plaats waar straks je 240mm brede rubber komt te zitten.
Volgorde werkzaamheden zou moeten zijn:
1 Achterbrug aanpassen, dus alles wat met remankerbevestiging te maken heeft er af. Dat moet toch.
2 De grijze steun op de as zetten zoals origineel, remklauw bevestigen en dus op de schijf zetten.
3 Bepalen waar je de klauw wilt hebben in je achterbrug en met een spanband je rempedaal op druk brengen en vastzetten.
4 Dan zie je waar de mogelijkheden zich aandienen om een bevestigingspunt te creëren, liefst met een zo kort
mogelijke bevestiging.
5 Zorgen voor een sleufbevestiging, zodat je de belt na het losdraaien van deze bevestiging normaal kunt stellen, op spanning en mooi in het midden van de pully.

En hoe je dat esthetisch gaat oplossen, zodat het ook nog stevig is zal dan moeten blijken.
Ik streef altijd naar optisch perfect met behoud van veiligheid.
Er zijn allerlei oplossingen, maar vaak op basis van een kleinere remschijf.
Thunderbike op basis van een kleinere schijf.
Delta bikes op basis van een kleinere schijf.
HMdeluxe op basis van een kleinere schijf en een eigen remklauw.
Dit vind ik persoonlijk dus niet mooi.

Wel met behoud van originele remankerbeugel xv1600 en de originele remklauw en schijf. En verstelbaar.
De rest allemaal voor een kleinere schijf.

Met 1 stift op de achterbrug. Thunderbike gaat er van uit dat je wiel geremd maar 1 kant op wil. Juiste conclusie.

Hier met twee stiften en het nodige materiaal om die twee stiften goed vast te kunnen zetten. Kleinere schijf.

Oplossing HMdeluxe, originele remklauw, maar met een kleinere schijf en een aanpassing aan je achterbrug.
Dus er zijn een hele hoop mogelijkheden, maar vaak moet je dan meer dingen wijzigen/aanschaffen.
Reef
Member
Contacteer:

Bericht door Reef »

Heb inmiddels het wiel opgehaald bij Titte. Leuk om daar even geweest te zijn. Mooi om te zien wat hij allemaal heeft staan. Titte heeft me een, vind ik, zeer mooi wiel gegeven met daarbij een versmalde pully voor een 28 mm belt. Ik ben nu aan het nadenken of ik voor 220 euries een kant en klare belt ga bestel bij Stan of dat ik via thunderbike mijn huidige belt ga laten versmallen. Mijn insteek is vanaf het begin namelijk geweest de mogelijkheid te houden om de motor weer in orginele staat te herstellen als ik dat zou willen. Maar goed, weet nog niet of ik daar aan vast wil houden want een belt versmallen kost de helft.

Titte vertelde me dat de versmalde achterpully helemaal montage klaar is. Tevens vertelde hij mij dat ik de standaard voorpully kan gebruiken, echter moet ik wel een ring plaatsen waar de voorpully iets meer naar buiten komt. Hij vertelde me ook dat ik bouten moest omdraaien om millimeters te winnen zodat ik meer schroefdraad zou hebben om de boel goed te monteren. In het hele verhaal heb ik gedacht dat het om de voorpully ging. Ook gevraagd of dat zo was en kreeg de indruk dat dit het geval was. Jaap vertelde me echter dat dit raar is want er zitten geen bouten aan/bij de voorpully. Nu ben ik dus wat confuus want begin te denken dat ik Titte verkeerd heb begrepen. Hij had het over bouten met aan het einde een soort van holling die ik door die ring niet meer nodig zou hebben. Daarom moest ik die bouten omdraaien waardoor ik meer mm zou krijgen voor goede montage. Ik heb Titte al via facebook gevraagd of ik het verkeerd begrepen heb, maar hoop dat misschien meer mensen hier weten waar ik eend enkfout maak.
0
knutselsmurf
Gast
Reactions:

!n het hele pully verhaal heb je te maken met twee soorten bouten en moeren. Voor heb je de uitgeholde moer, maat 36 om de voorste pully mee vast te zetten. Die uitholling is bedoeld om de as, feitelijk de bout waar de schroefdraad op zit, die bij een normale montage uitsteekt, ruimte te geven. Als je de pully opvult met een ring aan de achterzijde, komt die iets naar buiten en steekt de as niet meer door. Die moer zou je in dat geval moeten omdraaien om alle slagen schroefdraad te kunnen en moeten gebruiken. De borgring, die normaal over de vertanding van de as schuift en je, na het met het juiste moment vastgezette moer , omvouwt om het geheel te borgen mist daar dan zijn functie.
Achterste pully heb je 5 bouten en moeren om de pully op de naaf te monteren, M12x1.25 draad met zelfborgende moeren.
Als je hier de pully naar buiten gaat verplaatsen kom je mogelijk ook draad te kort. Maar dat is in een eerder antwoord al verteld. Daar staat overigens ook het verhaal van de voorste pully, dus eigenlijk is dit dubbel geplaatst.
Reef
Member
Contacteer:

Bericht door Reef »

Bedankt voor jouw antwoord. HEt gaat dus om de moer die er andersom omheen moet. Soms heb ik wat extra uitleg nodig. Wat voor de kenners heel logisch is, is voor mij soms nog koeterwaals..... Dat die borgring zijn functie verliest, denk je dat dit een probleem vormt? Als ik Titte goed heb begrepen wordt het heel vaak gedaan en heeft hij niet meegemaakt dat het mis ging.

Net ff nog contact gehad met Titte en die denkt dat de borgring er nog wel omheen past en anders de moer vast zetten met loktite...degene die je later weer loskrijgt ook :top: ;)
0
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Loctite is goed. Het omvouwen van de lippen van de ring heeft inderdaad alleen maar nut als hij door de vertanding van de as wordt tegen gehouden.
En net zoals met de originele ring met regelmaat controleren of alles nog goed vast zit.
Loctite heeft verschillende typen lijm. De definitieve, 638 gaat weer los na heet stoken. Daarnaast heb je de softlock en nog diverse andere.
Dries
Member
Reactions: 132
Contacteer:

Bericht door Dries »

Reef schreef: Wat voor de kenners heel logisch is, is voor mij soms nog koeterwaals.....
Voor mij is alles koeterwaals :27: :4:
0
mvg
Gerard

:24:

SREU#0113

Afbeelding
Reef
Member
Contacteer:

Bericht door Reef »

Ik leer inmiddels toch best veel....het is alleen zo vermoeiend......voor anderen ;)
0
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Ik word daar niet moe van, Ralph.
Reef
Member
Contacteer:

Bericht door Reef »

knutselsmurf schreef:Ik word daar niet moe van, Ralph.
Gelukkig maar...ik ook niet!
0
Plaats reactie

Terug naar “Knutsel(s) Hut”