Startproblemen.

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Member
Reactions: 88
Berichten: 128
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:30
Contacteer:

Startproblemen.

Bericht door Knutselsmurf »

Ik heb al vaker de gedachte gehad dat de Star niet lekker startte. Eerder al een probleem opgelost bij de plus van de accu-pool, maar soms dan had ik het idee dat hij toch wat moeizaam start, de startmotor gaat niet lekker en regelmatig rond. Ook na de topic over het bijladen van de accu het idee dat misschien mijn accu aan vervanging toe was.Maar na wat startoefeningen te hebben gedaan is de spanning zonder bij te laden weer 12,8 volt.
Vanmiddag had ik in eerste instantie alleen maar een felle klik van het startrelais en na regelmatig de startknop ingedrukt te hebben startte hij weer wel. Na een stukje gereden te hebben wederom hetzelfde verschijnsel. ]
Thuisgekomen het startrelais overbrugd en ook dan gaat het niet echt lekker. Startrelais uitgebouwd en getest en dit functioneert volgens de meting goed. Alleen de aansluiting van de hoofdzekering, die is aangesloten op de pluspool van het relais was aardig weggesmolten, zie foto. Wat ga ik nu vervangen, startmotor, kabel naar de starmotor, accu???
Bijlagen
zekeringhouder uitgebouwd, aansluiting is nu goed te zien.
zekeringhouder uitgebouwd, aansluiting is nu goed te zien.
startrelais met beschadigde zekeringaansluiting.
startrelais met beschadigde zekeringaansluiting.
Relais 002.jpg (11 KiB) 834 keer bekeken
0
Gebruikersavatar
wpee
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door wpee »

Hallo

Nu zou ik een nieuw relais kopen, type warrior, kan net wat hogere stromen aan.

Verder niets nodig.

Daarna zou je kunnen overwegen om dikkere kabel te trekken van accu naar relais en van relais naar startmotor.
http://roadstarclinic.com/content/view/184/103/

Onderdelen kun je uiteraard duur bestellen of je gaat naar HEUTS en haalt daar accukabel en kabelschoenen.
Je zou ook kunnen proberen bij een auto-versterker-inbouw-service , die hebben ook vaak dikke kabel liggen en kunnen de kabelschoenen ook voor je aanknijpen.


Gr WIm
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door knutselsmurf »

In een eerdere topic heeft Gerben opgemerkt dat mogelijk de kleplicht-inrichting niet werkt. Ik kan me herinneren dat de Star de eerste keer wel aardig rondging, maar als de eerste keer niet goed ging, werd het alleen maar slechter. Van een kant logisch, je verbruikt een aardige slok spanning. Vraag, hoe bedien je de inrichting handmatig? Hiermee kan ik gerichter zoeken.
Gebruikersavatar
wpee
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door wpee »

Kapje rechts bij de magneet eraf schroeven (naast nokkenassen, er achteren vanuit rijrichting gezien)

Daarna een keer met de knop starten, en je ziet dat het lepeltje het pinnetje indrukt)
Het kan zo zijn dat het lepertje verbogen is, gewoon terugbuigen, er moet wel een heel klein beetje speling over blijven.

Je kunt dit ook met de hand doen door er (dacht ik) op te drukken tijdens de eerste rondgaande bewegingen van de motor. Dit moet je doen als de motor begint te draaien dan gaat het gemakkelijker dan dat hij stilstaat.

Als er iets raars is met de solenoid dan knippert het diagnose ledje in interval van 6 (als motor uit staat maar wel op contact).

De weerstand vanm de thermistor in de solenoid moet in de buur van de 68-78 ohm liggen (tussen draden groen groen). de spoel moet 1.2 ohm (tussen zwart zwart) aangeven (ongeveer)

Wim
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door Knaks »

wpee schreef:Als er iets raars is met de solenoid dan knippert het diagnose ledje in interval van 6 (als motor uit staat maar wel op contact).

De weerstand vanm de thermistor in de solenoid moet in de buur van de 68-78 ohm liggen (tussen draden groen groen). de spoel moet 1.2 ohm (tussen zwart zwart) aangeven (ongeveer)

Wim
Bedankt Wim,

voor deze waarden.

zoals je weet heb ik een bigbore highcompression met een warrior startmotor met aparte massakabel. Maar toch regelmatig startproblemen. Hij slingert hem wel rond maar soms blokkeert ie en reset de dagtellers en de klok, ook licht het gele diagnose led 1x op (geen 6x)

Ik verdenkt die solenoid al jaren, ik heb weleens iets gelezen op een forum over een slechte kwaliteit bedrading naar het ding toe.

Laatst bleef mijn startrelais hangen en trok in no time mijn accu leeg. Inmiddels heb ik een:

Nieuwe accu
Nieuw startrelais
Nieuwe gelijkrichter

Toch blokkeerde (geen reset) hij vanmiddag weer even, al was het minder erg dan anders. Dus nu verdenk ik de solenoid.

Ik ga effe meten.
Gebruikersavatar
bikerwim
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door bikerwim »

knutselsmurf schreef:Ik heb al vaker de gedachte gehad dat de Star niet lekker startte. Eerder al een probleem opgelost bij de plus van de accu-pool, maar soms dan had ik het idee dat hij toch wat moeizaam start, de startmotor gaat niet lekker en regelmatig rond. Ook na de topic over het bijladen van de accu het idee dat misschien mijn accu aan vervanging toe was.Maar na wat startoefeningen te hebben gedaan is de spanning zonder bij te laden weer 12,8 volt.
Vanmiddag had ik in eerste instantie alleen maar een felle klik van het startrelais en na regelmatig de startknop ingedrukt te hebben startte hij weer wel. Na een stukje gereden te hebben wederom hetzelfde verschijnsel. ]
Thuisgekomen het startrelais overbrugd en ook dan gaat het niet echt lekker. Startrelais uitgebouwd en getest en dit functioneert volgens de meting goed. Alleen de aansluiting van de hoofdzekering, die is aangesloten op de pluspool van het relais was aardig weggesmolten, zie foto. Wat ga ik nu vervangen, startmotor, kabel naar de starmotor, accu???


Ik ben dus niet de enigste Gelukkig . Ben benieuwd wat de oplossing is , :huh:
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1769
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Startproblemen.

Bericht door Rebel57 »

knutselsmurf schreef:Ik heb al vaker de gedachte gehad dat de Star niet lekker startte. Eerder al een probleem opgelost bij de plus van de accu-pool, maar soms dan had ik het idee dat hij toch wat moeizaam start, de startmotor gaat niet lekker en regelmatig rond. Ook na de topic over het bijladen van de accu het idee dat misschien mijn accu aan vervanging toe was.Maar na wat startoefeningen te hebben gedaan is de spanning zonder bij te laden weer 12,8 volt.
Vanmiddag had ik in eerste instantie alleen maar een felle klik van het startrelais en na regelmatig de startknop ingedrukt te hebben startte hij weer wel. Na een stukje gereden te hebben wederom hetzelfde verschijnsel. ]
Thuisgekomen het startrelais overbrugd en ook dan gaat het niet echt lekker. Startrelais uitgebouwd en getest en dit functioneert volgens de meting goed. Alleen de aansluiting van de hoofdzekering, die is aangesloten op de pluspool van het relais was aardig weggesmolten, zie foto. Wat ga ik nu vervangen, startmotor, kabel naar de starmotor, accu???


Ok als de accu 100% is, dan kunnen er ook de volgende zaken aan de hand zijn:
1 Kabels van en naar accu en startmotor, ook de min kabel !!! Vervang deze door een 25mm2 (al eerder genoemd)
2 maak alle verbindingen vh startrelais goed schoon, ook de hoofdzekering en accupolen.
3 controleer het startrelais, door met een multimeter (spanningsbereik ) het spaningsverlies te meten tijdens het starten.
Is dit meer dan 3,5 Volt, dan zouden de contacten vh relais wel eens slecht kunnen zijn) => relais vervangen

Om een snelle diagnose te maken, kun je ook de multimeter direct op de pluspool vd accu en de startmotor zetten.
Hiermee meet je dan het totale spanningsverlies in je startcirquit. Spanningsverlies is nooit helemaal te voorkomen, maar moet tot het minimale beperkt worden. ( te bereiken oa door dikkere kabels, schonecontacten en schone accupolen)

Verdenk je de solenoit, deze kun je ook apart testen.


ps. heb je een dyna 3000 erop zitten??? indien dit het geval is, dan kan het ook zijn dat je een andere curve moet instellen.
(hangt oa af of je er een originele carb met tps erop hebt zitten) bv 30 of 32 A
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door knutselsmurf »

Ik lees je adviezen nadat ik vanochtend aan de storing ben begonnen. Eindconclusie is dat je de vinger aardig op de zere plek had. Uitgangspunt was dat ze bij Yamaha een goed en weloverwogen product hadden gemaakt. En dat als de diverse onderdelen in het hele starttraject in orde zijn, er gewoon gestart kan worden. Na de reactie van Paul, die het hele traject zowat vernieuwd en aangepast heeft en toch nog soms verrast wordt, ben ik begonnen bij de solenoid. Dit systeem functioneerde goed, hoewel ik wel andere waarde's kreeg bij het meten(kan heel goed aan mij gelegen hebben). Daar de enige zichtbare storing op de aansluiting van het startrelais zat, heb ik het hele traject van accu naar startmotor los gehad, schoongemaakt, licht ingevet en weer gemonteerd. De accu ondertussen even aan de lader en het geheel start gewoon weer aardig. Na het starten zakt de accu weg tot 12, 65 en klimt na het uitzetten langzaam naar 12,78. Met draaiende motor stijgt de spanning tot over de 13 volt, met de verlichting aan. Als ik de passing-lichts er bij aanzet blijft hij net onder de 13 volt op niveau.
Mijn conclusie is dat er alleen behoefte is aan een nieuwe accu volgend seizoen. Ik moet nog wel even het spanningsverlies van het startrelais meten. En een kabel vervangen kan deze winterstop ook geen kwaad.
Gebruikersavatar
gerben termignoni
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door gerben termignoni »

Ha knutsel,

Vandaag de hele dag op de bike gezeten dus dit antwoord komt als mosterd na de maaltijd :bloos: :bloos:

Zelf heb ik een standaard accu en startrelais.
Wel heb ik de startmotor van een warrior gemonteerd.

IK heb geen enkele startproblemen ondanks hoogcompressiezuigers van 11.5:1.en een boring van 104 mm

Waarschijnlijk komt dit omdat ik alle hoogspanningkabels heb vervangen door kabels van 20mm die normaal gebruikt worden voor grote versterkers in de autohifi (hier heb ik zelf ook nog in gewerkt) tevens heb ik ook een 20mm kabel getrokken vanaf de startmotor rechtstreeks naar de minpool van de accu voor een efficiente stroomkring.

Deze autohifikabel heeft als voordeel dat hij is opgebouwd uit zeer veel dunne koperaders.
waarom : stroom beweegt zich langs de buitenkant van de ader en hoe meer aders hoe meer oppervlak waarlangs de stroom zich beweegt.

Alle aansluitogen zijn verguld voor een zo laag mogelijke overgangsweerstand

De standaard kabel vervangen door een authifi exemplaar is geen overbodige luxe, ik ben al een paar keer een orginele startkabel tegengekomen die achter de mantel behoorlijk verroest was...


Gerben
Gebruikersavatar
Ger
Gast
Reactions:

Re: Startproblemen.

Bericht door Ger »

Leon, er zit een dyna 3000 op maar dat wist je wel denk ik.
Plaats reactie