Onderhoud, sleutelwerk, Dennis.

Met verslagen van de technische avonturen van "onze" Knutselsmurf Leon
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Member
Reactions: 88
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:30
Contacteer:

Onderhoud, sleutelwerk, Dennis.

Bericht door Knutselsmurf »

Ik ga hier ook mijn sleutelverhalen neerzetten. Een activiteit die mogelijk lekker wegleest voor de mensen die het elders niet kunnen lezen. En mogelijk als naslagwerk, blijft hier op het forum ook lang beschikbaar.
Dus ik trap af met de Wildstar van Dennis.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Zo, de eerste motor is binnen. 👍👊Vandaag heeft Dennis zijn Wildstar gebracht, op de aanhanger vanuit het mooie Brabant.
Dennis heeft de Star al lang in zijn bezit maar heeft toch een wat langere periode niet gereden en de motor heeft dus al een tijdje niet gelopen. Maar daar komt nu verandering in. Weer lid geworden van zijn oude cluppie en de motor moet dus weer tip top in orde zijn voor de eerste rit. 😀
Gezellig bij gekletst en uiteindelijk de motor van de aanhanger afgehaald. Een accu meegeleverd, na 6 jaar….. Een beurt, nieuwe koppeling erin en alles wat ik tegen ga komen.
Naar binnen duwen lukte niet echt, bandenspanning, mijn stokpaardje. Maar geen €25 boete, na 6 jaar en op de aanhanger hier geland is een legitieme reden voor zachte banden.
De achterband had al de nodige aandacht gehad en stond ook helemaal leeg. Bandenspanningsmeter gaf ook nul aan achter, en 1,0 bar voor. Dus die eerst maar eens opgepompt, manoeuvreert wat makkelijker.
Naar binnen, even wat afgedroogd.
Voor het invullen van de lijst en de Exel database had ik wel de KM stand nodig, dus de accu erin( geprobeerd ) te zetten. Maar die past niet in de accubak. 🤔😟
Gelukkig heb ik altijd wel een accu op spanning staan, dus die erin laten zakken en aangesloten. Ook weer zo’n Star mammoet, ruim 100.000 km op de teller. Heerlijk.👌
In de voorbereiding de koppelingsplaten in de olie gezet om ze lekker te laten volzuigen. Ervaring maar ook het advies van de fabrikant heeft geleerd dat ze dan niet gaan plakken, met alle nare gevolgen van dien.😉
Drijf lekker uit deze zondag om er morgen mee te beginnen. Heb er weer zin in.😊

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 422
Berichten: 3755
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Onderhoud, sleutelwerk.

Bericht door Kokkie »

Dat worden weer interessante stukjes.

Kokkie
1
Afbeelding
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Member
Reactions: 88
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:30
Contacteer:

Re: Onderhoud, sleutelwerk.

Bericht door Knutselsmurf »

Vanochtend begonnen aan de motor van Dennis. Een beurtje, koppeling vervangen, nieuw mannifold en alles wat ik verder tegenkom. En dat laatste is meer dan ik verwacht had. 🤔
Ten eerste is het verdomd handig als de motor start. Kun je de olie effe wat warm laten worden voordat die eruit kan. Verder zijn er een aantal controles bij een beurt waarbij je een draaiende motor nodig hebt.
En dat is dan de eerste hobbel. Accu had ik staan, dus rondgaan moest lukken. Contact aan, geen draaiende pomp. 🤪Er zat op de standaard plaats ook geen pomp, maar gezien de loop van de brandstofleiding was die zeer waarschijnlijk verplaatst. Maar dan moet hij nog steeds draaien. Luchtfilter verwijderd, om te zien of de acceleratiepomp benzine spoot. Helaas. 😔😟Ook zat de brandstofkraanaardig vast. Na die verzet te hebben begon die te druppelen. 😕Dus die gaat er ook even uit en de lekkage oplossen.
Een startende motor heeft twee circuits nodig, benzine en een vonk. De eerste was nog niet geregeld, controle van circuit 2, de vonk. Bougies eruit, motor starten, Aiiii, geen vonk. Dan wordt het wel lastig. Dus voordat de beurt zijn aanvang heeft eerst de omstandigheden maar eens regelen. Wordt weer spannend.🤞
Foto’s volgen. Andere prio.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
2
Afbeelding
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Member
Reactions: 88
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:30
Contacteer:

Re: Onderhoud, sleutelwerk.

Bericht door Knutselsmurf »

En door!!!
Dus maar begonnen aan het brandstofcircuit. Stilstand is achteruitgang, een bekende uitspraak klopt ook hier maar weer eens.
Tank eraf en daar was de brandstof pomp, op dezelfde plaats als mijn eigen Roadstar. 🤣
Was in die tijd waarschijnlijk DE methode om je pomp te verplaatsen, zonder de relocatie-kit.😊
Maar hij maakte nog steeds niet het goede geluid, was helemaal dood.
De stekkerverbinding was ook niet helemaal fris, dus die eerst eens opgelost. En waarachtig, er was leven. Hoop dat dat mogelijk ook de oorzaak zal zijn voor het vonkentraject, morgen.
Dus na de pomp komt de carburateur, mijn stokpaardje inmiddels.
Ook daar was stilstand duidelijk achteruitgang. Foto’s spreken voor zich.🤔😟🤪
Wel eerst in bad geweest. Sproeiers eens bekeken. De combinatie van een K&N filter en V&H uitlaten vraagt om een 37,5 pilot sproeier en een grotere hoofdsproeier. Ook zat de pilot helemaal dicht gekoekt en was nog een 35,5. Dus die maar gewisseld en de PMS op 3,5 slag gezet als uitgangspunt. Die wel even gecontroleerd op aanwezigheid van alle onderdelen.😉👍
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
0
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Member
Reactions: 88
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:30
Contacteer:

Re: Onderhoud, sleutelwerk, Dennis.

Bericht door Knutselsmurf »

Het brandstof traject. 🤔
Ik was tot de ontdekking gekomen dat ik geen brandstof had en geen vonk. En om niet op twee fronten tegelijk bezig te zijn eerst de brandstof. De pomp had ik inmiddels gereanimeerd.
Dus het probleem zat mogelijk voor de pomp, de carburateur was inmiddels in orde.
De kraan moest al aandacht krijgen omdat er na het open draaien druppels aan hingen. Dus die gedemonteerd. En ja, daar had de stilstand ook duidelijk zijn tol geëist.😟 Er liep meer uit de lekkage als naar de pomp. Begrijpelijk dat ik geen benzine kreeg uit de acceleratiepomp.☹️
En ik heb meestal wel een revisiesetje liggen, maar dat ging hier geen oplossing meer brengen, daar moet een nieuwe in.😔
De motor is dus niet volgens mijn planning op woensdag klaar, onderdelen hebben levertijd. En de kraan is geen goedkoop onderdeel.🤞
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0
Gebruikersavatar
Knutselsmurf
Member
Reactions: 88
Berichten: 126
Lid geworden op: 05 feb 2022, 22:30
Contacteer:

Re: Onderhoud, sleutelwerk, Dennis.

Bericht door Knutselsmurf »

Remmerij.!!!
Dus in afwachting van de kraan verder met de standaard lijst. Maar ik ben bang dat met name de remmen geen standaard onderhoud zal gaan worden. Remvloeistof en aluminium zijn geen vrienden. Het trekt vocht aan en in combinatie met de remvloeistof ontstaat er de nodige aanslag in de klauwen. 🤔Dat veroorzaakt het vast gaan zitten van de zuigers, omdat door de aanslag achter de seals en stofringen de ruimte voor de zuigers steeds minder wordt. 😟
De voorzijde viel waarachtig erg mee. De zuigers waren goed te bewegen met de zuigertang. Even voor de duidelijkheid, de zuigertang klemt aan de BINNEKANT van de zuiger. Ik heb hier wel zuigers gehad die men met een waterpomptang aan de BUITENKANT had vastgeklemd. 🤭Die zuigers kun je weggooien. De remvloeistof kan dan passeren via de beschadigingen en remmen is er dan niet meer bij.👎
Maar achter is dan weer een hele andere discipline. Kom er maar eens bij. 🤔Dat is met de standaard uitlaat al wat extra sleutelwerk, maar met een niet originele uitlaat kan dat wel eens erg tegen zitten en dus langer duren.
En als je er dan eindelijk bij bent en probeert de zuigers te bewegen lukt dat niet. MUURVAST.😞
Omdat je toch de remvloeistof gaat vervangen kun je beter de klauw eraf halen en op de werkbank verder gaan. Zal iets uitgebreider worden als bij de gemiddelde motorzaak, denk ik.🤔😉
Foto’s spreken voor zich.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
0
Gebruikersavatar
Joop
Member
Reactions: 71
Berichten: 1310
Lid geworden op: 08 feb 2008, 19:27
Contacteer:

Re: Onderhoud, sleutelwerk, Dennis.

Bericht door Joop »

Heel leuk om te zien allemaal, wat een werk en mooi in beeld gebracht!

petje af hoor........ :top:
1
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0150
Afbeelding
Gebruikersavatar
Slagûr
WSFH-Support
Reactions: 86
Berichten: 576
Lid geworden op: 20 feb 2010, 22:23
Contacteer:

Re: Onderhoud, sleutelwerk, Dennis.

Bericht door Slagûr »

Leest weer effe lekker weg zo Knutsel. :24:
1
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0691 LEO.
Gebruikersavatar
Zwarzenekkerdt
WSFH-Support
Reactions: 26
Berichten: 1379
Lid geworden op: 13 jan 2008, 11:19
Contacteer:

Re: Onderhoud, sleutelwerk, Dennis.

Bericht door Zwarzenekkerdt »

Mooi beschreven! En inderdaad, veel werk….mar da vindt de Knutsel wel leuk!🙂
1
Afbeelding
Met groeten,

Zwarzenekkerdt

All that matters doesn't mean a thing without love for the sake of life....
Gebruikersavatar
The Shadow
Member
Reactions: 10
Berichten: 101
Lid geworden op: 08 feb 2008, 22:24
Contacteer:

Re: Onderhoud, sleutelwerk, Dennis.

Bericht door The Shadow »

Je ben goed bezig Knutsel :star:
1
Afbeelding
Plaats reactie