Vervangen van (achter) remblokken

Technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nightflight
Gast
Reactions:

Vervangen van (achter) remblokken

Bericht door Nightflight »

De XVS1300 staat momenteel bij de stealer en ik werd gebeld met de mededeling dat ook de achterremblokken (weer) vervangen moesten worden.... Vorige keer bij ong 21000km en nu zitten we op ong 43000km....

Hoe lang/ver gaan jullie remblokken (ongeveer) mee voordat je ze laat/gaat vervangen...?
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 20
Berichten: 1334
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Vervangen van (achter) remblokken

Bericht door Willem Polman »

Die van mij (XV1900) waren bij 21000 miles aan de beurt (voorrem).
Veel in de bergen, bijna alleen voorrem gebruikt.

Ik kocht de bike met 9000 miles op de teller. Weet niet of ze daarvoor vervangen zijn.
Niet onbelangrijk, het zijn bij mij USA miles, dus km x 1,8.
Stond dus 16200 km op de teller bij koop en bij vervanging remblokjes 37800 km, omgerekend.

Als de vorige eigenaar de set al vervangen heeft, of de dealer ivm de verkoop, heeft de bike ongeveer 21600 gereden tussen verkoop en vervanging.

Persoonlijk denk ik niet dat het verkeerd is. Had verwacht sneller te moeten vervangen.
Achterrem ga ik dit jaar vervangen, als dat nodig is.
0
Gebruikersavatar
RockEDstar
Gast
Reactions: 0
Berichten: 2888
Lid geworden op: 03 jan 2008, 10:33
Contacteer:

Re: Vervangen van (achter) remblokken

Bericht door RockEDstar »

Ik heb nu ruim 35.000 km op de teller en nog nooit remblokken(voor en/of achter) vervangen. In april gaat ie naar de werkplaats van Huybers/Mark Verbakel voor een onderhoudsbeurt en hoor ik het wel. Ik moet wel zeggen dat ik de achterrem minimaal gebruik en bijna alles op de voorremmen doe.
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Vervangen van (achter) remblokken

Bericht door knutselsmurf »

RIJSTIJL :24: :24:
Geintje, maar ook ik heb achter nog nooit vervangen, wel regelmatig gecontroleerd. Ik heb geloof ik alleen de achterrem gebruikt bij het rijden van haarspeldbochten. Op toeren houden en toch iets de snelheid er uit.
Gebruikersavatar
Dries
Member
Reactions: 85
Berichten: 2126
Lid geworden op: 19 nov 2008, 19:25
Contacteer:

Re: Vervangen van (achter) remblokken

Bericht door Dries »

Willem Polman schreef: Niet onbelangrijk, het zijn bij mij USA miles, dus km x 1,8.
is het niet km x 1,6 ?
0
mvg
Gerard

:24:

SREU#0113

Afbeelding
Gebruikersavatar
Harry
Member
Reactions: 3
Berichten: 374
Lid geworden op: 12 jan 2008, 10:01
Contacteer:

Re: Vervangen van (achter) remblokken

Bericht door Harry »

Willem Polman schreef: Niet onbelangrijk, het zijn bij mij USA miles, dus km x 1,8.


Ja, dit zijn zeemijlen..
0
Make my day!!

SREU#0133
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 422
Berichten: 3755
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Vervangen van (achter) remblokken

Bericht door Kokkie »

Aantal miles vermenigvuldigen met 1,6, dan krijg je de Km's. In amerika gebruiken ze zgn statute miles op tellers voor auto en motor. Zoals ook de snelheid wordt aangegeven in mph, of miles per hour.
(1,8 factor is voor het omrekenen van NM, oftewel Nautical Miles oftewel zeemijlen. De snelheid bij gebruik van NM wordt "knots" genoemd. 100 knots is 180 km/h.)

Ikzelf heb ze altijd zo rond de 20000 km verwisseld.
Zoals gezegd, afhankelijk van de rijstijl.
Het mooiste is om de remblokken gewoon effe zelf te bekijken. Zou iig vragen om de remblokken te bewaren omdat je "nieuwsgierig" bent. Dan kan je zelf ook zien of het wel of niet nodig was, en kan je je conclusie trekken voor de toekomst.
En beter iets te vroeg vervangen als te laat. Als je de motor toch bij de dealer hebt staan, en je wil of durft het niet zelf te doen, is het misschien maar handig om het gedaan te hebben....maar of het nodig is is toch afhankelijk van hoeveel voering er nog op zit en wat je verwacht te slijten tijdens het seizoen.
Voor de wildstar is de minimum voeringdikte 0,5mm volgens het "boek". Voor de 1300 als de "Wear indicators almost touch the brake disc".

Hieronder de tekst uit het Midnight (1300) handboek:

Afbeelding
0
Gebruikersavatar
RockEDstar
Gast
Reactions: 0
Berichten: 2888
Lid geworden op: 03 jan 2008, 10:33
Contacteer:

Re: Vervangen van (achter) remblokken

Bericht door RockEDstar »

Maarruh, Robbie, de dealer heeft enigszins gelijk. Je kunt beter te vroeg zijn met vervangen dan te laat..............da kos veul meer. Maar als ik het aantal km's van jou zie dan rijst de vraag: waarom zo snel versleten?
0
Gebruikersavatar
Erik
WSFH-Support
Reactions: 33
Berichten: 135
Lid geworden op: 20 feb 2008, 13:03
Contacteer:

Re: Vervangen van (achter) remblokken

Bericht door Erik »

Ik gebruik bijna nooit de achterrem, alleen bij een helling :star:
0
Rij niet sneller dan je engelbewaarder. Je engelbewaarder neemt het stuur niet over, wanneer je rijdt als een duivel.
Gebruikersavatar
Willem Polman
Member
Reactions: 20
Berichten: 1334
Lid geworden op: 12 jan 2008, 12:35
Contacteer:

Re: Vervangen van (achter) remblokken

Bericht door Willem Polman »

Dries, Harry en Kokkie, jullie hebben gelijk. Foutje van mij. Ik kom dus iets ongunstiger uit. Maar weet inmiddels dat de 1e eigenaar niets verving en bij verkoop aan mij door Motoport Echt gegarandeerd niets vervangen hoefde te worden. Daarmee is de levensduur dus wel heel behoorlijk alles bij elkaar. Ook ik gebruik de achterrem zelden, alleen inderdaad in de bergen. Bij nadere beschouwing zijn de achterremblokken nog zeker niet aan vervanging toe dit jaar.
Dat alles doet mij ook afvragen waarom Rob er zoveel eerder aan toe lijkt.
Misschien veel meer korte stukken, in stadsverkeer o.i.d?
0
Plaats reactie