Gebroken achteras

Technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RockEDstar
Gast
Reactions: 0
Berichten: 2888
Lid geworden op: 03 jan 2008, 10:33
Contacteer:

Re: Gebroken achteras

Bericht door RockEDstar »

Ik heb hier in de club (nog) niets overgehoord, Theo. Bij mijn weten zijn er maar 2 950(Midnightstar) in de club. Ik hoop voor jou dat er garantie van toepassing is?
0
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Gebroken achteras

Bericht door Rebel57 »

Dit is idd nieuw, vraag je natuurlijk af wat dat kan veroorzaken

Stond de belt soms te strak???????
Hierdoor worden lagers extreem belast waardoor deze te heet worden en vast kunnen lopen

Ik hoop dat dit met een coulance regeling kan worden opgelost
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Gebroken achteras

Bericht door Rebel57 »

Te warm worden??? nee dat is niet normaal.
Weet je zeker dat de belt niet te strak staat????????????????????
Zijn de lagers al eens vervangen??? (in het wiel en in de pulley)
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Gebroken achteras

Bericht door Rebel57 »

Hoe je het ook bekijkt, het te heet worden van de lagers heeft met belasting te maken.
Als je belt niet goed over de pulley loopt, dan zie je dat direct
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 422
Berichten: 3755
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Gebroken achteras

Bericht door Kokkie »

Tis natuurlijk altijd gevaarlijk om de volgende uitspraak zo te doen, maar qua richting verkeerd om gemonteerde belt als oorzaak voor het vastlopen van een lager en vervolgens breken van een achteras is gewoon Bullshit.. :this:

Zoals Rebel zegt, te strakke Belt, of misschien verkeerde montage van bussen en/of lagers. Maarja, normaal gesproken hoef je die bussen en lagers niet te demonteren voor een belt wissel.
Een losgekomen bout van de achteras zou speling kunnen veroorzaken op de achterste pulli en de lagers beschadigen, zeker met een te strakke belt, maar dat zou je toch moeten merken en/of horen tijdens het rijden...

Overigens staat in het midnightstar handboek voor een XVS1300 en van de XVS950 een compleet andere, volgens mij veel te "strakke" waarde voor de afstelling van de achterbelt. Heb hem bij Rians XV1300 gewoon op de XV1600/1900 waardes gesteld.

Beltspeling XV1300:
• Measure the drive belt slack when the drive belt has been pushed with 4.5 kg (10 lb) of pressure using a belt tension gauge.
Drive belt slack:
On the side-stand 5.0–7.0 mm (0.20–0.28 in).
On a suitable stand 4.0–6.0 mm (0.16–0.24 in)

Beltspeling XVS950:
Note the position of the drive belt with a force of 45 N (4.5 kgf, 10 lbf) applied to the belt with a belt tension gauge.
Drive belt slack:
On the sidestand 3.0 - 5.0 mm (0.12-0,20 in.)
On a suitable stand Niet vermeld.

Beltspeling XV1600 en XV1900:
• Measure the drive belt slack when the drive belt has been pushed with 4.5 kg (10 lbs) of pressure using a belt tension gauge.
Drive belt slack:
On the sidestand 7.5 ~ 13 mm at 4.5 kg (0.30 ~ 0.51 in at 10 lbs).
On a suitable stand 14 ~ 21 mm at 4.5 kg (0.55 ~ 0.83 in at 10 lbs)

Gek he...maar op de Wild en Midnightstar magtie schijnbaar 2 a 3 x zoveel speling hebben. Spannen volgens XV1300/950 manuall is in mijn ogen veeeel te strak...dat voel je eigenlijk ook al meteen als je dat doet...

Hoop dat je wat coulance krijgt en het weer allemaal goed komt...zou ook om een nieuwe belt vragen, die heeft natuurlijk ook wel klappen gehad (wel evt ouwe belt bewaren als reserve!!)...en laat hem aub op de Wildstar settings afstellen, of ze moeten daar een heel goed verhaal voor hebben, wat ik dan heel graag zou horen.

Succes, hou ons op de hoogte,

Kokkie

Ps...tip: Klik Hier
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Gebroken achteras

Bericht door knutselsmurf »

De spanning van de belt is per motorfiets volgens mij wel verschillend. Een en ander wordt bepaald door de opbouw van het frame. Met name de positie van scharnierpunt van de achterbrug ten opzichte van de voorpoelie is bepalend voor je beltspanning.
Doordat deze twee punten niet op elkaar vallen, zal met inveren de afstand voorpoelie-achteras veranderen. Om dit op te vangen zit er ruimte in de beltspanning.
Het frame, en dus de eerder genoemde punten zijn bij de diverse modellen anders, dus ook de beltspanning is dan anders. Mogelijk heeft de andere belt ook andere specificaties voor wat betreft rek-marges.
Ik ga er van uit dat onze Japanse knappe koppen daar wel aardig secuur mee zijn en zou niet op basis van ervaringen uit het verleden hier zelfstandig aanpassingen aan doen.
Ik denk ook dat de XV 1300 van Rian mogelijk geen standaard achterbrug meer heeft en dan ook niet de beltspanning uit het manuel hanteert.
Maar dit is mijn gedachtegang, voor wat het waard is, Mike.
Plaats reactie