Geluidje in blok

Technische zaken over de Midnight Star 1900 en 1300
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Geluidje in blok

Bericht door Rebel57 »

SkyZip schreef:Ik had zelf ook zo een geluidje dat alleen bij koude motor vlak na het starten even te horen was (duurde maar een paar seconden), bij mij bleek dit een draaiend onderdeel te zijn vlak achter het luchtfilter, na inspuiten met wd40 was het geluid weg en niet meer teruggekomen. Het is een deel van de luchtinlaat dat verdraaid kort nadat je de motor start, maar dan alleen als de motor koud is.
Geen idee of het hetzelfde geluid is, maar het is het proberen waard.

???? Waar heb je het over ???????
:kweenie:
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
SkyZip
Gast
Reactions:

Re: Geluidje in blok

Bericht door SkyZip »

rebel57 schreef:
SkyZip schreef:Ik had zelf ook zo een geluidje dat alleen bij koude motor vlak na het starten even te horen was (duurde maar een paar seconden), bij mij bleek dit een draaiend onderdeel te zijn vlak achter het luchtfilter, na inspuiten met wd40 was het geluid weg en niet meer teruggekomen. Het is een deel van de luchtinlaat dat verdraaid kort nadat je de motor start, maar dan alleen als de motor koud is.
Geen idee of het hetzelfde geluid is, maar het is het proberen waard.

???? Waar heb je het over ???????
:kweenie:
Als je bij de XV1900 de tank eraf tilt, zie je achter het luchtfilter een rond ding zitten met een soort veer eromheen, na het starten draait dat een stukje.
Dat veroorzaakte een krakend geluid, na inspuiten met wd40 was het geluid weg. Geen idee hoe dat ding heet maar zal wel iets te maken hebben met de airintake vanuit het filter naar de inspuiting.

Kan het iets te maken hebben met een decompressieklep ofzo?

i.i.g. het beweegt en moet duidelijk zo af en toe gesmeerd worden.

Eerstvolgende keer dat ik de tank eraf heb zal ik er een foto van maken.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Geluidje in blok

Bericht door knutselsmurf »

Zou dat mogelijk een automatische choke zijn?
Kun je handmatig choken bij een Midnight?? Gezien zijn injectiepomp zeer waarschijnlijk niet. Manuel??
Gebruikersavatar
RockEDstar
Gast
Reactions: 0
Berichten: 2888
Lid geworden op: 03 jan 2008, 10:33
Contacteer:

Re: Geluidje in blok

Bericht door RockEDstar »

Ik hoef niet handmatig te choken, Leon.
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Geluidje in blok

Bericht door knutselsmurf »

Dus zal het de automatische choke wel zijn, Joop.
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Geluidje in blok

Bericht door Rebel57 »

Het onderdeel wat Joop bedoeld is de zgn Trottle body. Een choke zoals Leon bedoeld zit er niet op. Deze functie wordt gedaan door extra brandstof injectie bij koude motor. De klep die hierin zit moet idd af en toe een heel klein druppeltje Teflon olie hebben. Pas op dat er geen olie of wd40 in de AIR Pres.sensor komt . (off topic)
Maar dat zal niet door de topic starter zo bedoeld zijn. Dat is een heel ander probleem waar Titte op doelt
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
SkyZip
Gast
Reactions:

Re: Geluidje in blok

Bericht door SkyZip »

rebel57 schreef:Het onderdeel wat Joop bedoeld is de zgn Trottle body. Een choke zoals Leon bedoeld zit er niet op. Deze functie wordt gedaan door extra brandstof injectie bij koude motor. De klep die hierin zit moet idd af en toe een heel klein druppeltje Teflon olie hebben. Pas op dat er geen olie of wd40 in de AIR Pres.sensor komt . (off topic)
Maar dat zal niet door de topic starter zo bedoeld zijn. Dat is een heel ander probleem waar Titte op doelt
Dit is inderdaad de throttlebody waarvandaan het geluid kwam bij koude motor.
De 2 "veren" (links de grote en rechts de kleine heb ik beide ingespoten en toen was het gekraak bij koude motor weg.

Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Geluidje in blok

Bericht door knutselsmurf »

Sorry, mannen, dat ik de voorziening voor een koude motor "choke" genoemd heb. :sukkel: :sukkel: :sukkel:
Maar ik onthoud deze les, bij injectie heet dat de "Trottle Body". We blijven leren!!
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Geluidje in blok

Bericht door Rebel57 »

knutselsmurf schreef:Sorry, mannen, dat ik de voorziening voor een koude motor "choke" genoemd heb. :sukkel: :sukkel: :sukkel:
Maar ik onthoud deze les, bij injectie heet dat de "Trottle Body". We blijven leren!!

Ach het woord "Choke" is zo ingeburgerd, maar is bij de meeste huidige motoren niet meer aanwezig.
De Trotte-Body, is een onderdeel wat de lucht toevoer kan regelen afhankelijk van o.a. : motorbelasting, Luchtdruk, luchttemperatuur .

Tijdens koudestart, wordt een zgn "Enricher" gebruikt. Dit kan een extra brandstof injector zijn, of er wordt via de reeds aanwezige injectoren extra brandstof ingespoten.

Uiteindelijk gaat het allemaal om de zgn AIR-Flow ratio bij koude en warme motoren.
Motorfietsen zoals de MS hebben een relatief eenvoudig systeem, waarmee de juiste hoeveelheid brandstof voor een aantal "werkgebieden" wordt ingesteld. Deze afzonderlijke werkgebieden ( stationair, deellast,vollast) worden "softwarematig" ingesteld af fabriek. Kan wel naderhand worden aangepast als je geen standaard motor meer hebt.

(sorry is wel een beetje OFF-TOPIC he :32:
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Geluidje in blok

Bericht door knutselsmurf »

Off Topic of niet Johan, het is wel een duidelijk en vooral voor mij erg leerzaam verhaal.
Plaats reactie