Ik kan me de uitlaten van Fred goed herinneren en verwachtte een vergelijkbaar geluid bij mijn projectmotor. Gewoon, per slag van de zuiger een klap uit de uitlaat. In mijn opzet om de dempers iets minder heftig te laten klinken constateer ik dat de beide pijpen verschillende geluiden maken. De voorste cilinder geeft per slag een klap, zoals verwacht, maar de achterste lijkt er nog een extra klap mee te geven. En dat is nu net dat scherpe geluid dat ik kwijt wil.
Als ik bij stationair toerental mijn hand op de voorste pijp houd, wordt die in de juiste regelmaat weggedrukt.
Bij de achterste uitlaat lijkt het of op het moment van de scherpe "tussenslag" wordt aangezogen.
Vraag 1 is dus aan mensen met dezelfde uitlaat of dit bij hun ook zo is, mogelijk door verschillende lengte uitlaat?
Vraag 2 is of deze afwijkende drukgolf te maken kan hebben met de klepspeling?
Short Shot ervaringen.
Re: Short Shot ervaringen.
Heee....dat herken ik ook bij mijn motor...precies hetzelfde.......V&H Longshots...
Misschien hoort het wel zo...
Kokkie
Misschien hoort het wel zo...
Kokkie
0
Re: Short Shot ervaringen.
Vandaag de zoektocht naar antwoorden voortgezet. Bougies vertellen een hoop van wat er in de verbrandingsruimte gebeurt.
En dat deden ze ook, zie foto,s.
Rechts de bougies uit de voorste cilinder, links uiteraard de achterste.
Hier hetzelfde.
Nu kon het zijn dat er door een hoog olieniveau er wat olie via de beluchting olietank in het achterste klepdeksel terecht gekomen is. Dit zou dan via de klepstelen in de verbrandingsruimte moeten komen. Maar de vraag is of dat zou kunnen gebeuren en als dat gebeurt er dus een mankement is in mijn kleppengalerij van de achterste cilinder.
Ik ga voor de zekerheid het kleppendeksel een verwijderen om te zien of daar iets onregelmatig aanwezig is.
Zo niet, is de vraag, wat kan dit dan zijn? Ook ik zie eigenlijk een walm bij het gas dichtdraaien, net als Mike.
En dat deden ze ook, zie foto,s.
Rechts de bougies uit de voorste cilinder, links uiteraard de achterste.
Hier hetzelfde.
Nu kon het zijn dat er door een hoog olieniveau er wat olie via de beluchting olietank in het achterste klepdeksel terecht gekomen is. Dit zou dan via de klepstelen in de verbrandingsruimte moeten komen. Maar de vraag is of dat zou kunnen gebeuren en als dat gebeurt er dus een mankement is in mijn kleppengalerij van de achterste cilinder.
Ik ga voor de zekerheid het kleppendeksel een verwijderen om te zien of daar iets onregelmatig aanwezig is.
Zo niet, is de vraag, wat kan dit dan zijn? Ook ik zie eigenlijk een walm bij het gas dichtdraaien, net als Mike.
Re: Short Shot ervaringen.
Leon, er is altijd verschil tussen de voorste en de achterste cilinder qua vullingsgraad. Dit wordt oa veroorzaakt doordat de achterste cilinder veel heter wordt dan de voorste.
Ook het uitlaatsysteem speelt een rol, de voorste cilinder heeft een wat langere bocht en dus meer weerstand.
Het afstellen vd de motor moet altijd op basis van de gemiddelde metingen van de beide cilinders gebeuren
en daarom zal altijd de ene cilinder een iets betere verbranding hebben
Ook het uitlaatsysteem speelt een rol, de voorste cilinder heeft een wat langere bocht en dus meer weerstand.
Het afstellen vd de motor moet altijd op basis van de gemiddelde metingen van de beide cilinders gebeuren
en daarom zal altijd de ene cilinder een iets betere verbranding hebben
0
SREU#0157
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Re: Short Shot ervaringen.
Vandaar dit ook bij mijn motor...longshots herkenbaar dus...
Runner Adri
Runner Adri
Re: Short Shot ervaringen.
Duidelijk. Ik heb vandaag ook mijn hand eens tegen de Shorts Shots van Huib (Fred zijn oude motor) gehouden en dat voelde inderdaad hetzelfde.
Nu heb ik natuurlijk nog geen lange rit gemaakt, dus de cilinders zijn nog niet echt heet geweest. Maar ik vind het verschil in bougie-verhaal nogal groot.
Ik ga in ieder geval de compressie meten, dan weet ik meer.
Nu heb ik natuurlijk nog geen lange rit gemaakt, dus de cilinders zijn nog niet echt heet geweest. Maar ik vind het verschil in bougie-verhaal nogal groot.
Ik ga in ieder geval de compressie meten, dan weet ik meer.
Re: Short Shot ervaringen.
Misschien wel triest, maar nog niet aan toe gekomen. Nieuwe compressiemeter is al een week binnen. Andere prioriteiten misschien.
Wordt vervolgd.
Wordt vervolgd.