olie in de luchtfilter

Technische vragen over alles wat met luchtfilters te maken heeft.
Gebruikersavatar
Werner S.
Gast
Reactions:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door Werner S. »

Moin Wim,

deze filter heb ik door en slang met de carterontluchting verbonden en naar beneden gevoert, op die plaats, waar de horn bij de amerikaanse modellen zitten.

Groet

Werner

http://www.louis.de/_303191d395e7cdd4f0 ... r=10050105
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door Knaks »

Ernst schreef:Hoi,

Heb er zelf deze opgemaakt, bij een HD zaak gehaald voor €29,-;

Afbeelding


Groet,
Ernst
Hier wil ik toch graag een technische boom over opzetten:

ik snap het filtertje aan het uiteinde totaal niet. Het is carter-ONTluchting, overdruk dus, die erUIT gaat. Waarom zou je dat filteren? Als je twijfelt en denkt misschien gaat er ook weer lucht terug het carter in, dan moet ik je wijzen op toepassing van de krankvent (met terugslagklep) die dat voorkomt.

Er is dus sprake van alleen uitgaande lucht en het lijkt mij overbodig deze te filteren.

Het filtertje is dus puur cosmetisch.........
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door Rebel57 »

Klopt Ernst, mooi filtertje zonder klepje. Dus idd af en toe even een sopje.
Zoals ik al eerder zei, er hoeft helemaal geen klepje in je carter ontluchting te zitten. Zelf een simpel slangetje is al voldoende.

Echter het systeem met een klepje, daarvan wordt gezegd dat je iets meer vermogen krijgt. Of dat idd het geval is op een min of meer standaard Star, betwijfel ik.
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door knutselsmurf »

In het verlengde van deze discussie even een vraag aan Ernst. Ik zie op je foto een zeer schone Wildstar/Roadstar. heb je ook een foto van je hele fiets??
Gebruikersavatar
Schenkeveld
R.I.P.
Reactions: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2008, 14:49
Contacteer:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door Schenkeveld »

Jongens carterdruk is een overdruk dus hij zuigt niet

Ruud S
0
Gebruikersavatar
gerben termignoni
Gast
Reactions:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door gerben termignoni »

Voor zover ik het weet gaan de zuigers op en neer in je motorblok en zullen dus ook drukverschillen in je carter veroorzaken, dus afwisselend over- en onderdruk.
Volgens mij kan de kan dat slangetje wel degelijk aanzuigen.
IK heb gewoon een slang tot onder mijn bike hangen zonder kleppen en filters, werkt prima

Gerben
Gebruikersavatar
Schenkeveld
R.I.P.
Reactions: 0
Berichten: 32
Lid geworden op: 13 jan 2008, 14:49
Contacteer:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door Schenkeveld »

Carterdruk is een overdruk wat in het blok ontstaat door
de verbranding en temperatuur veranderingen de druk die
dan ontstaant is carterdruk. is een overdruk die eventuweel
nog olie gassen bevat deze worden dan afgezogen via
de carburateur. dus uit het slangetje kan ook wat olie druppelen.

Ruud S
0
Gebruikersavatar
Rebel57
Star Friend
Reactions: 11
Berichten: 1766
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door Rebel57 »

Nou deze discussie kunnen we wel stoppen denk ik.
Eindconclusie: Last van teveel olie in het luchtfilter, carterontluchtingsslang ervan af halen en verlengen tot onder het blok.
Of als het wat mag kosten een crankvent filtertje erop of de optie met crankvent waarin een klepje zit.
Men zegt dat dit een heel klein beetje vermogenswinst geeft :huh:
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door Knaks »

Ernst schreef:Hoi Knaks,

Crank vent = ventilatie van je carter. Er wordt wel degelijk lucht aangezogen en uitblazen daarom loopt de slang standaard naar je luchtfilter.
Heb er dus nu een slang (zonder terugslagklep) tot onder het blok hangen vandaar het filtertje, dit moet je dan ook regelmatig schoonmaken .

Groet,
Ernst
gerben termignoni schreef:Voor zover ik het weet gaan de zuigers op en neer in je motorblok en zullen dus ook drukverschillen in je carter veroorzaken, dus afwisselend over- en onderdruk.
Volgens mij kan de kan dat slangetje wel degelijk aanzuigen.
IK heb gewoon een slang tot onder mijn bike hangen zonder kleppen en filters, werkt prima

Gerben
rebel57 schreef:Nou deze discussie kunnen we wel stoppen denk ik.
Eindconclusie: Last van teveel olie in het luchtfilter, carterontluchtingsslang ervan af halen en verlengen tot onder het blok.
Of als het wat mag kosten een crankvent filtertje erop of de optie met crankvent waarin een klepje zit.
Men zegt dat dit een heel klein beetje vermogenswinst geeft :huh:

Lezen blijft moeilijk hè Ernst, Gerben en Rebel.....

als er ook lucht naar binnen zou gaan, dan zou je fiets niet meer lopen als een CrankVent met terugslagklep is geplaatst. Derhalve durf ik te beweren (en Ruud S gelijk te geven) dat het hier alleen uitgaande lucht (overdruk) betreft en is de het filtertje aan het uiteinde puur cosmetica...
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: olie in de luchtfilter

Bericht door knutselsmurf »

Ik zal ook nog even een duit in het discussie-zakje doen. Als er alleen wat uitkomt, moet het ook ergens in komen. Je kunt niet eindeloos onderdruk blijven opbouwen. Mag ik er van uitgaan dat de ingang ligt in de buurt van je zuigerveren(grootste drukverschil) en de conclusie trekken hoe meer olie in je luchtfilter des te hoger eventuele slijtage? En dit is alleen een vraag, want ik weet het echt niet.
Plaats reactie