Goede motorolie

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ronald
Gast
Reactions:

Goede motorolie

Bericht door Ronald »

Een hele goedemorgen,

Ik heb even een vraag betreft motor olie.
Ik heb voor de wildstar een Suzuki Intruder gereden. Nu gaf men op de forum aldaar aan dat ""belray"" de motorolie was voor de Intruder. Een half synt half minerale olie.

Is er volgens jullie ook een echte wildstar olie?

Ik heb de motor in september gekocht en heb geen idee wat er nu in zit. Ik heb wel begrepen dat als er Full synth in it je nooit mee naar een halve synth over mag gaan?
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2467
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Goede motorolie

Bericht door Stosh »

Ik gebruik BelRay EXP 10W40 half synth. Is een perfecte olie
Maar er zijn meer merken die zeker ook goed zijn voor een wildstar.

Je opmerking van vol synth. naar half synth. is volgens mij net andersom.
Een vol synthetische olie heeft een meer reinigende werken in het blok dan een half synthetische olie. Dus een blok wat altijd op een half synth. heeft gereden en in de winter met vervuilde olie in de stalling heeft gestaan zal van binnen meer vervuild zijn (black sludge ) dan een blok die altijd op een vol synth. heeft gereden en met schone olie op stalling is gezet. Nu denk je goed te doen om hele dure vol synthetische olie te kopen maar je kan bedrogen uitkomen. Door de reinigende werken van de vol synth. komt vervuiling los en kan in de kleine olie kanalen gaan zitten met alle gevolgen van dien.

En als dit niet waar is, dan is het toch een leuk verhaal. ;)
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
BOLD
Gast
Reactions:

Re: Goede motorolie

Bericht door BOLD »

hahaha...Stan ...je hebt een groot gevoel voor humor. :24: Wanneer we die laatste zin nou gewoon is wat vaker gebruilken worden ook de moeilijke kwesties in eens wat luchtiger ! :pompom:
Gebruikersavatar
Ronald
Gast
Reactions:

Re: Goede motorolie

Bericht door Ronald »

Stosh schreef:Ik gebruik BelRay EXP 10W40 half synth. Is een perfecte olie
Maar er zijn meer merken die zeker ook goed zijn voor een wildstar.

Je opmerking van vol synth. naar half synth. is volgens mij net andersom.
Een vol synthetische olie heeft een meer reinigende werken in het blok dan een half synthetische olie. Dus een blok wat altijd op een half synth. heeft gereden en in de winter met vervuilde olie in de stalling heeft gestaan zal van binnen meer vervuild zijn (black sludge ) dan een blok die altijd op een vol synth. heeft gereden en met schone olie op stalling is gezet. Nu denk je goed te doen om hele dure vol synthetische olie te kopen maar je kan bedrogen uitkomen. Door de reinigende werken van de vol synth. komt vervuiling los en kan in de kleine olie kanalen gaan zitten met alle gevolgen van dien.

En als dit niet waar is, dan is het toch een leuk verhaal. ;)
Briljant verhaal! Ik gebruikte zelf ook altijd die Belray. Ik heb geen idee wat er nu in zit. Ik denk dat ik inderdaad de belray er weer in ga mikken! zeker na jou geweldige verhaal :24:
Gebruikersavatar
dvanassen
Gast
Reactions:

Re: Goede motorolie

Bericht door dvanassen »

ik gebruik 10W40 eurol motorolie. Perfecte olie word ook gebruikt in HD
Gebruikersavatar
SkyZip
Gast
Reactions:

Re: Goede motorolie

Bericht door SkyZip »

dvanassen schreef:ik gebruik 10W40 eurol motorolie. Perfecte olie word ook gebruikt in HD
10W40 verteld alleen wat over de temperaturen waarbij je die olie kan gebruiken, niks over de eigenschappen. (10W40 voor -10 tot + 40 maar ja dat geldt voor zo ongeveer voertuig in nederland)
Als je toch al zomaar een olie koopt en je wil weten of de eigenschappen in de buurt komen van wat je nodig hebt, zou ik toch zeker op zijn minst gaan voor een oliebus waarop staat dat het geschikt is voor motorfietsen.
In een werkplaatshandboek vind je meestal welke toevoegingen er aangeraden worden en die vind je terug als 2 letter afkortingen op de oliebussen.
Ik persoonlijk haal mijn olie gewoon bij een shellshop waar ze precies de goede olie hebben die ik denk nodig te hebben ( ik ga altijd voor half synthetische soorten, deze schijnen een beter reinigende werking te hebben.)
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2467
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Goede motorolie

Bericht door Stosh »

ik ga altijd voor half synthetische soorten, deze schijnen een beter reinigende werking te hebben.
En een vol synthetische olie nog meer!
En de aanduiding van b.v. 10W40 zegt alleen iets over de dikte van de olie bij een bepaalde temperatuur ofwel de viscositeit van motorolie is bij lage en hoge temperatuur vastgelegd. Dit betekend dat het getal voor de W de dikte van de olie aangeeft bij een koude temperatuur en het getal na de W de dikte van de olie bij een bepaalde motor themperatuur.

Let ook op het JASO keurmerk en betere oliën hebben nu al het JASO2 keurmerk. Dit keurmerk is een specifiek keurmerk voor Japanse motoren.
Ofwel een olie met een JASO keurmerk kan in een Star motor.
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Dries
Member
Reactions: 85
Berichten: 2126
Lid geworden op: 19 nov 2008, 19:25
Contacteer:

Re: Goede motorolie

Bericht door Dries »

SkyZip schreef: 10W40 verteld alleen wat over de temperaturen waarbij je die olie kan gebruiken, niks over de eigenschappen. (10W40 voor -10 tot + 40 maar ja dat geldt voor zo ongeveer voertuig in nederland)
Als je toch al zomaar een olie koopt en je wil weten of de eigenschappen in de buurt komen van wat je nodig hebt, zou ik toch zeker op zijn minst gaan voor een oliebus waarop staat dat het geschikt is voor motorfietsen.
In een werkplaatshandboek vind je meestal welke toevoegingen er aangeraden worden en die vind je terug als 2 letter afkortingen op de oliebussen.
Ik persoonlijk haal mijn olie gewoon bij een shellshop waar ze precies de goede olie hebben die ik denk nodig te hebben ( ik ga altijd voor half synthetische soorten, deze schijnen een beter reinigende werking te hebben.)
Gewoon de olie bij Stan bestellen....... :24:
0
mvg
Gerard

:24:

SREU#0113

Afbeelding
Gebruikersavatar
SkyZip
Gast
Reactions:

Re: Goede motorolie

Bericht door SkyZip »

Stosh schreef: En een vol synthetische olie nog meer!
Ik heb me altijd laten vertellen dat als je vol-synthetische olie in een oudere motor gooit, er zoveel vuil loskomt dat je het risico loopt dat het vuil op allerlei verkeerde plekken terechtkomt.
Of is dat overdreven?

En dit is het tabelletje met oliediktes dat in iedere star owners manual staat en waarbij de klassen aangegeven staan die ook op de olie terug te vinden is.
dragstars.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Goede motorolie

Bericht door knutselsmurf »

Altijd weer leuk, de discussie over de olie. De duurste is niet per definitie de beste. In mijn Roadstar gaat gewoon een goede olie in, altijd een halfsyntheet, maar ik ben niet merkvast.
Ik heb twee Honda,s Transalp gehad en weggedaan met meer dan 160.000 op de teller. Daar ging alleen maar olie van de ALDI in, nooit een krimp gegeven Ik bedoel maar.....
De juiste viscositeit, de goede kwalificatie en geen verkeerde toevoegingen, zodat je weer koppelingsproblemen krijgt.
Mijn maatje met een BMW GS 1100 moet er per se olie in hebben van 26 euro de liter, wel met een heel verhaal er bij.
Plaats reactie