accu laad niet genoeg bij

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Keesie
Gast
Reactions: 3
Berichten: 970
Lid geworden op: 10 feb 2008, 13:05
Contacteer:

accu laad niet genoeg bij

Bericht door Keesie »

hallo,misschien kan iemand me hierbij helpen.vandaag voor het eerst weer een ritje gemaaakt,rustig gereden en op de plaats van bestemming uit gezet en accu leeg.ben even geholpen en gekeken met metertje accu laad niet genoeg bij,moet ongeveer 14 volt zijn en kwam nog niet aan12.terug met vrij hoge toeren over de snelweg gereden en thuis gekomen zat er nog bijna 12 volt in en hij startte ook weer. dit probleem heb ik vaker gehad 3jaar terug nog gerepareerd door de dealer en was een stekkerverbinding niet goed aan de stroomverdeler(bovenop)ging toen een tijdje goed maar intussen vaker problemen met opladen.accu is nieuw(vorig jaar)winter aan de druppelaar gehad en geeft aan dat hij goed en vol is.wat kan het allemaal zijn?gaat er een lampje branden als de dynamo niet werkt bij de wildstar of is het de stroomverdeler?gr.kees k
0
SREU#0456
Afbeelding

You can t always get what you want
But if you try sometime you just might find you get what you need...
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: accu laad niet genoeg bij

Bericht door Knaks »

Kees,

er gaat geen lampje branden als je dynamo niet goed werkt. Als het in die stekkerverbinding naar de gelijkrichter (blok met koelribjes voorop tussen je frame) dan is dat moeilijk te verhelpen. Ik heb nog een orginele gelijkrichter liggen.

Misschien zijn er nieuwe stekkers te koop.
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: accu laad niet genoeg bij

Bericht door Rebel57 »

Om met het meest simpele te beginnen, zou je alle draden cq kabels moeten nalopen en kijken of de aansluiting niet gecorrodeerd zijn..
Als je een spanningsmeting wilt doen, moet je eerst zorgen dat je accu geheel geladen is.
Meet de spanning in rust, deze moet minimaal 12.5 V zijn.
Meet de spanning op de accuklemmen tijdens het starten, deze mag niet onder de 9 V komen ( accu defect )
Meet de spanning op de accu bij een toerental van ca 3000 rpm, de spanning moet dan ca 14,5 V zijn

Statorwikkeling controleren bij stilstaande motor en contact uit !!!!
Trek de stekker van de spanningsregelaar los ( geribbeldeblokje voorzjde motor) . In de stekker komen 2 draden die van de rotor (dynamo) afkomen ( wit of geel gekleurd) . Meet mbv een multimeter de weerstand tussen de 3 draden. Dus tussen draad 1 en 2, 1 en 3 en 2 en 3. De weerstand moet ongeveer 0,6 Ohm zijn. Belangrijk is dat de weerstands waarde bij alle 3 de metingen gelijk moeten zijn.
Ook moet de de weerstand meten tussen draad 1 en massa, draad 2 en massa en draad 3 en massa. Deze weerstand moet oneindig groote zijn

Als de metingen aan de statorwikkelingen goed zijn, dan mag je verwachten dat het probleem in de regelaar zit, kost tussen de 80 en 90 eurie.
Indien de weerstandsmetingen aan de wikkeling sterk afwijken zoals ik eerder noemde, dan zit er gegarandeerd een probleem bij de wikkelingen. Deze zal je moeten vervangen
Als je er niet uit komt, bel me even
suk6
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Keesie
Gast
Reactions: 3
Berichten: 970
Lid geworden op: 10 feb 2008, 13:05
Contacteer:

Re: accu laad niet genoeg bij

Bericht door Keesie »

bedankt voor de reacties zal kijken wat ik kan doen,maar ik denk dat ik je nog wel even bel johan,gr. kees
0
SREU#0456
Afbeelding

You can t always get what you want
But if you try sometime you just might find you get what you need...
Gebruikersavatar
Keesie
Gast
Reactions: 3
Berichten: 970
Lid geworden op: 10 feb 2008, 13:05
Contacteer:

Re: accu laad niet genoeg bij

Bericht door Keesie »

ben er dus achter gekomen dat de stekker die bovenop de gelijkrichter zit onstabiel is,de rode draad kon er zo uitgetrokken worden,ben nu van plan om de stekker te verwijderen en op alle draden een kabelschuifje te monteren dan weet ik zeker dat alle draden weer goed op zijn plek zitten en goed intapen oid.gr.kees
0
SREU#0456
Afbeelding

You can t always get what you want
But if you try sometime you just might find you get what you need...
Plaats reactie