Vraag over de starter clutch.

Dit forum is voor algemene en technische vragen voor de Wildstar XV-1600
Plaats reactie
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Vraag over de starter clutch.

Bericht door knutselsmurf »

Als ik het goed begrijp zit de generator vast op een conische as met daar achter het grote tandwiel , gekoppeld aan de startmotor met tussenkomst van een vrijloop lager. Tot zover begrijp ik het.
Nu is bij mij de bout iets losgelopen. Bij controle kon ik de ring tussen de bout en de generator draaien. Conclusie, losgelopen.
Omdat de krukas niet meer meekwam, dacht ik dat de generator dus los zou zijn van de conische as. Maar ik kan hem er niet afpakken.
De generator draait mooi rond, zonder enige speling en het grote starttandwiel gaat in 1 richting mooi mee en blokkeert in de andere richting, dus ook OK.
Vraag, waarop zit nu de generator nog vast? In de binnenkant van de generator zitten 6 inbus bouten, nr 7 op de tekening. Daar zit de generator mee vast aan het vrijloop mechanisme van het startertandwiel. Generator is niet opgenomen in deze tekening.
Afbeelding
Heb ik het bij het juiste eind dat het geheel nu nog vast hangt op dit vrijlooplager/mechanisme? En dat als ik de generator met een trekker, inwendig, lostrek ik feitelijk in deze situatie alleen nog het lager lostrek?
Laatste vraag, is het beter om het in twee delen te doen, 6 bouten los, de generator er gewoon afpakken( is uiteindelijk los gelopen) en eventueel het vrijlooplager/mechanisme controleren en laten zitten? Als ik het geheel, na controle en goed voorbereid weer monteer met 160Nm komt alles weer op zijn plek neem ik aan.


Kleine update, 6x inbus losgedraaid. Daar zit dus alleen het tandwiel Nr 1 mee vast, het vrijloopmechanisme/ lager zit dus vast op de generator. Conclusie, lager en generator zijn iets verschoven, generator is los ven de conische as en het geheel hangt nu aan het lager. Vandaar de soepele vrijloop en dus waarschijnlijk weinig schade.
Geheel verwijderen, as en generator goed schoonmaken, eventueel passend slijpen met polijstpasta, Loctite er tussen en met 160Nm monteren.
We kunnen weer verder.
Gebruikersavatar
Thefons
Gast
Reactions:

Re: Vraag over de starter clutch.

Bericht door Thefons »

:24: Mooi zo'n vraag met meteen het antwoord erin verwerkt :top:
Gebruikersavatar
Stosh
Member
Reactions: 70
Berichten: 2467
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:12
Contacteer:

Re: Vraag over de starter clutch.

Bericht door Stosh »

Vraag, als de generator nog goed vast zat op de conische as waarom dan verwijderen? Had je niet kunnen volstaan om de bout opnieuw vast te zetten? Of is het verwijderen nodig voor de verschuiving?
0
Afbeelding
Afbeelding

SREU#0184
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Vraag over de starter clutch.

Bericht door Rebel57 »

Het loslopen van deze bout is iets wat al vaak is voorgekomen. Meestal gebeurt dit tijdens het starten en zal er weinig schade ontstaan. Het gebeurt een enkele keer dat de motor nog wel net start, bij het loslopen van deze bout, maar daardoor zal er aan het conische deel een beschadiging ontstaan.
Dit is een aantal jaren geleden ook bij mij gebeurt. Deze manier van bevestiging is bij de XV1600 een zwak punt. De latere XV1700 maakt gebruik van een extra spie, waardoor het loslopen vd bout tot het verleden behoort.
Ik heb bij mijn motor deze as vervangen door een as vd 1700, dat past zonder meer. Je moet helaas wel het motorblok demonteren en het blok splitsen. Maar wel een leuke winterklus :)
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
Kokkie
Bestuur
Reactions: 422
Berichten: 3755
Lid geworden op: 13 jan 2008, 07:16
Contacteer:

Re: Vraag over de starter clutch.

Bericht door Kokkie »

Pas op waar je de locktite op smeert...
Kan het me niet meer helemaal voor de geest halen, maar ik smeerde het op de verkeerde delen, en da was nie goed !!

Zie hier mijn "startmotor-avontuur."

Kokkie
0
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Vraag over de starter clutch.

Bericht door knutselsmurf »

Je hele avontuur gelezen, Mike, en ja, niet overal Loctite op doen heb ik goed onthouden. Als het geheel niet beschadigd is kan het dus ook gewoon goed gaan. Jij rijdt er nog steeds mee rond, Joop ook en Paul ook nog steeds. Dus ik ga nog niet splitsen en modificeren maar voorlopig repareren. Want als ik de werking en optredende krachten goed interpreteer is het alleen de centrifugaal kracht om het vliegwiel/generator op gang te brengen die op het conische deel zit. Voor de rest drijft de as alleen de generator aan tijdens het rijden en zou heel abrupt optrekken de optredende kracht verhogen.
Vraag aan de ervaringsdeskundigen, bij montage dus eerst starter clutch en daarna pas de generator. Manuel is hier niet heel duidelijk in.
En wel Loctite op het conische deel? Formeel zou het zonder beter moeten passen, manuel geeft dit ook niet aan.

Hier nog even de onderdelen, nog niet van mij, ik heb het geheel er nog niet af. Heb geen officiële trekker maar ga morgen even naar mijn maatje, M14x1.5 bout ophalen.

Afbeelding

Maar als ik de onderdelen zo zie liggen en ik heb de 6 inbusbouten los zou ik de generator er toch af moeten kunnen pakken??
Gebruikersavatar
Rebel57
Gast
Reactions: 13
Berichten: 1768
Lid geworden op: 12 jan 2008, 00:29
Contacteer:

Re: Vraag over de starter clutch.

Bericht door Rebel57 »

Leon het ontstane probleem wordt meestal veroorzaakt doordat tijdens het starten de motor een terugslag krijgt waardoor er een grote kans bestaat dat de bout net wat los gaat komen.

Loctite op het conische kan, maar ik zou dat alleen doen in noodgevallen

Het vastdraaien van de bout met een momentsleutel en een stukje platgeslagen koperpijp tussen de vertanding doen om meedraaien te voorkomen. Pas op als je een schroevendraaier door de opening duwt om het tegen te houden, kans dat je de spoel of magneet beschadigd is groot
0
SREU#0157
Afbeelding


110 c.i. SUPER SIZED BIG TWIN 97 PK 209 Nm
Afbeelding
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Vraag over de starter clutch.

Bericht door knutselsmurf »

Ik ga eerst voor een goede voorbereiding en volgens de fabrikant zonder Loctite. Dat kan altijd nog.
Gebruikersavatar
Knaks
Gast
Reactions:

Re: Vraag over de starter clutch.

Bericht door Knaks »

Ik heb lang geleden ook eens een losloper gehad. Gelukkig was dat dichtbij Goedhart. Die heeft hem toen zonder Locktite in elkaar gezet waarna die op de parkeerplaats opnieuw losliep.
(Conclusie) gebruik Locktite en wel de goeiste .... minimaal aantrekken met 140Nm.
De mijne (Bigbore met Warrior startmotor) zit alweer jaren vast.
Gebruikersavatar
knutselsmurf
Gast
Reactions:

Re: Vraag over de starter clutch.

Bericht door knutselsmurf »

Vandaag nog even bezig geweest met de starter clutch, had daar nog niet zo,n haast mee. Maar er zijn nog wat vraagtekens. Heb ook op de Roadstarclinic site gekeken. Daar staat een mooi artikel over de Starter clutch spin.
Afbeelding
Zie bijgaande foto. Als ik de rotor/vliegwiel, nr 2 draai, blijft nu de as nr 1 stilstaan. Mijn conclusie, de rotor is los van de conische as.
Toch komt hij (nog) niet los. Is dat alleen de magnetische werking die hem nu vasthoud? Ik heb nog geen passende bout/hulpmiddel/speciaal gereedschap wat ik als trekker kan gebruiken. Ik denk dat het M16x1.5 is, ga daar morgen nog even achteraan.
Als ik hier de onderdelen bekijk, zit daar alleen het lager van de grote starterkrans wat mogelijk op het niet conische deel van de as vast zit.
Als ik nu naar de onderdelen kijk van het geheel zit het vrijlooplager met de 6 inbussen vast op de rotor, maar niet vast gemonteerd op de grote starterkrans. Feitelijk zou nu dus de rotor er gewoon af moeten kunnen komen.
Waar zit mijn denkfout?
En een verzoek aan de overige technische steunpunten, als ik morgen geen passend gereedschap voor het verwijderen van de rotor kan krijgen, heeft er dan iemand het speciale gereedschap om dat te doen? En zou dat dan mee kunnen komen naar de nieuwjaarsreceptie?
Plaats reactie